راهنمای سفر به طالقان

سفر به طالقان | 10 جاذبه دیدنی و بهترین فصل سفر به طالقان

نویسنده
-

92
-
هیچ داده ای یافت نشد

برای سفر به طالقان می‌توانید با استفاده از ماشین شخصی یا اجاره‌ای، در اقامتگاه و ویلاهای متعددی که در تمام روستاهای این شهر پراکنده هستند، استفاده کنید. چندین هتل و رستوران باکیفیت در این منطقه وجود دارد و اگر می‌خواهید نهایت لذت را تجربه کنید، تجربه سفر به طالقان در بهار را از دست ندهید. در این مطلب که راهنمای سفر به طالقان است به شما می‌گوییم که کی، چطور و چرا به طالقان سفر کنید و اینکه چگونه سفر به طالقان می‌تواند متفاوت‌ترین تجربه سفر شما در داخل ایران شود.

سرفصل‌های مقاله

طالقان کجاست و چه آب و هوایی دارد؟

طالقان از شهرستان‌های زیبا و ییلاقی استان البرز است که از شمال به استان مازندران و شهرستان الموت و از جنوب به شهرستان ساوجبلاغ و فشگلدره می‌رسد. طالقان از 74 دهکده و روستای کوچک تشکیل شده است. این شهرستان سرسبز و خوش آب و هوا در فاصله 120 کیلومتری تهران قرار دارد که دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است، به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی از تهران و دیگر شهرستان‌ها برای سفر به طالقان می‌روند.

سفر به طالقان
منبع: instagram

طالقان آب و هوایی کاملاً کوهستانی و طبیعت بسیار سرسبزی دارد. نزدیکی آن به تهران و مناسب بودن سفر به طالقان در ایام تعطیلات برای مردم ساکن تهران، این شهر را به یکی از پاتوق‌های همیشگی برای آخر هفته‌ها تبدیل کرده است.

 در سفر به طالقان کجا برویم؟

  • روستای سوهان
  • دریاچه سد طالقان
  • آبشار و روستای اورازان
  • آبشار شله‌بن
  • ارژنگ قلعه
  • غار پنجعلی
  • شاه البرز
  • روستای دیزان
  • چنار کهنسال البرز
راهنمای سفر به طالقان
منبع: سعادت رنت

بهترین فصل سفر به طالقان

همان طور که گفته شد آب و هوای شهر طالقان کوهستانی و بسیار سرد است. اگر می‌خواهید در زمستان به آنجا سفر کنید، باید پیش از سفر از برفی نبودن جاده‌های منتهی به طالقان، شرایط ایمنی خودروی خود، سیستم گرمایش محل اقامت مدنظرتان و همراه داشتن لباس‌های گرم اطمینان حاصل کنید. طبیعت برفی طالقان برای بسیاری جذاب است و طالقان در این فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد. 

بهترین فصل سفر به طالقان
منبع: instagram

اما دقیقاً به همین دلیل است که طالقان برای سفرهای بهاری و تابستانی، یک بهشت بی‌بدیل است. هوای خنک، معتدل و جذاب طالقان به خصوص در تابستان، بهترین گزینه برای فرار از گرمای شدید این فصل و بهترین فصل سفر به طالقان است.

راه‌های دسترسی برای سفر به طالقان

  • مسیر اول: اصلی‌ترین راه برای سفر به طالقان بزرگراه تهران – قزوین است. پس از گذشت 50 کیلومتر از کرج و عبور از منطقه‌ی زیاران، تابلوهای طالقان را خواهید دید.
  • مسیر دوم: دیگر مسیر برای سفر به طالقان، راه خاکی از سمت جاده چالوس است که معمولا در فصل پاییز و زمستان به علت بارش برف سنگین غیر قابل استفاده است؛ برای تردد از این راه حتما از قبل وضعیت جاده را مورد بررسی قرار دهید.

وسیله مناسب برای سفر به طالقان

وسیله سفر به طالقان
تجهیزات موردنیاز
هزینه حدودی
سفر به طالقان با خودروی شخصی
همراه داشتن تجهیزات ایمنی در فصول سرد
1 الی 2 میلیون تومان هزینه چک کردن وضعیت خودرو
سفر به طالقان با اجاره خودرو
ایمنی خودروها از پیش چک شده، تنها کافی است که تجهیزات ایمنی را همراه داشته باشید
از 900 هزارتومان الی 14 میلیون تومان/ روزانه
سفر به طالقان با تاکسی
نیازی به تجهیزات مرتبط با خودرو نیست، از شرایط ایمنی رانندگی به خصوص در زمستان اطمینان حاصل کنید.
از مبدا تهران بیش از 1.5 میلیون تومان
تور طالقان
از ایمنی خودروی تور یا کمپ خود مطمئن شوید.
از مبدا تهران برای سفرهای یک روزه با کمپ، شروع از 1 میلیون تومان

بهترین وسیله سفر به طالقان با خودروی شخصی است در صورتی که به هر دلیلی ماشین مناسبی نداشتید حتما از سرویس کرایه ماشین استفاده کنید. شما بسته به علاقه، تعداد نفرات و بودجه می‌توانید ماشین مناسبی را انتخاب کنید. 

مزایای اجاره خودرو در طالقان

  • اجاره خودرو برای سفر به طالقان برای کسانی که خودروی شخصی ندارند، جزو شهرستان‌هایی همچون کیش هستند که مجوز خروج خودرو را از شهر ندارند، علاقه‌مند به سفر با خودروهای لوکس و لاکچری هستند یا ماشینی دارند که مناسب سفر نیست، می‌توانند از این امکان استفاده کنند.
  • در اجاره ماشین برای سفر به طالقان هزینه‌ اضافه بابت تعمیرات، معاینه فنی، بیمه شخص ثالث پرداخت نمی‌کنید، ماشین را بدون هیچگونه مشکلی از شرکت دریافت می‌کنید و از سفر خود لذت می‌برید.
  • در اجاره ماشین برای سفر به طالقان امکان رانندگی با هر مدل از خودروهای ارزان تا لوکس بسته به بودجه‌تان را دارید.
  • در در کرایه ماشین برای سفر به طالقان این امکان را دارید که خودرو را در شهری تحول گرفته و در شهر دیگری تحویل دهید.
  • در زمان استفاده از خدمات اجاره خودرو برای سفر به طالقان، آزادی عمل بیشتری به نسبت تور دارید و در هر مکانی می‌توانید توقف داشته باشید و لذت ببرید.

روستای سوهان؛ مکانی برای آبتنی در سفر به طالقان

از مشهورترین و زیباترین روستاها برای سفر به طالقان است که بالای ساختمان‌های سد طالقان قرار دارد. زبان مردمان این روستا تاتی بوده و در سال 1385 دارای جمعیتی 775 نفر است.

روستای سوهان در طالقان
منبع: سعادت رنت

در فاصله 25 کیلومتری طالقان و در ارتفاعات این روستا، آبشار سوهان قرار دارد که این آبشار از مجموع 6 آبشار دیگر تشکیل شده است و جزو آبشارهای همیشه پر طالقان محسوب می‌شود.

ازآنجایی که در سوهان حدوداً شش آبشار وجود دارد، بهترین فصل برای بازدید از این آبشارها و آبتنی در نهرهای پایین آن‌ها، بهار است. این آبشارها در فصل تابستان رو به خشکی می‌روند و در زمستان نیز عموماً یخ می‌زنند که بازدید از آن‌ها در زمستان برای علاقه‌مندان به طبیعت زمستانی قطعاً جذاب خواهد بود. 

روستای اورازان، از دیدنی های سفر به طالقان

در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال طالقان قرار گرفته است و به دلیل دارا بودن چشمه و آبشارهای پر آب (آبشار حیاط، آبشار خشکه چال، آبشار سرخ بند آبشار وری ید و آبشار سیاه بند) شهرت بالایی در میان گردشگران دارد. برای رسیدن به اورازان باید مسیر فرعی روستای گوران-اورازان را طی کنید.

روستای اورازان در سفر به طالقان
منبع: instagram

این روستا به عنوان یک مقصد گردشگری برای کسانی که به دنبال آرامش و فرار از شلوغی‌های شهری هستند، برای سفر به طالقان محبوبیت دارد. فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی در طبیعت، کوهنوردی و لذت بردن از آب و هوای مطبوع از جمله تفریحاتی است که بازدیدکنندگان می‌توانند در اورازان تجربه کنند. در اورازان باغ‌های گردوی فراوانی وجود دارد. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید برای مصارف شخصی خود، از آن‌جا گردوی باکیفیتی تهیه کنید.

دریاچه سد طالقان؛ بهترین مقصد برای ماهیگیری

در سال 1385 بر روی رود شاهرود ساخته شده است و جزو بزرگ‌ترین سدهای کشور محسوب می‌شود که آب آشامیدنی مورد نیاز مردم شهر کرج را تامین می‌کند. شاهرود از کوه‌های استان مازندران سرچشمه می‌گیرد و از دره طالقان هم عبور می‌کند.

دریاچه سد در سفر به طالقان
منبع: instagram

دریاچه سد طالقان امکان ماهیگیری را برای علاقه‌مندان ایجاد کرده است و ماهیگیران می‌توانند عنوان ماهی همچون کپور، زردپر و قزل‌آلای رنگین‌گمان را در این منطقه صید کنند. به دلیل چمنزارهای اطراف دریاچه بهترین محیط برای پیک‌نیک و سفر به طالقان محسوب می‌شود.

آبشار شله بن؛ از مقاصد اصلی مسافران در سفر به طالقان

جزو یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی در سفر به طالقان قرار دارد. این آبشار از قله‌های خسبان سرچشمه می‌گیرد و از سه طبقه تشکیل شده است.

آبشار سله بن در سفر به طالقان
منبع: instagram

اگر می‌خواهید از سفر خود به طالقان نهایت لذت را ببرید، در فصل بهار ازاین مکان دیدن کنید. جالب است بدانید که برای رسیدن به این آبشار نیاز به سه ساعت پیاده‌روی دارید. بنابراین حتماً به یاد داشته باشید که تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید.

ارژنگ قلعه؛ دژی قدیمی بر فراز کوه‌های طالقان

از مشهورترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های دیدنی طالقان در روستایی میناوند است. این قلعه زیبا در دوره اسماعیلیان در سال ۵۴۴ هجری، برای جلوگیری از حمله احتمالی دشمنان ساخته شد. امروزه از این بنای کهن تکه‌های بسیار قدیمی به جای مانده است.

ارژنگ قلعه در سفر به طالقان
منبع: instagram

از بنای این قلعه که ماهیتی نظامی دارد، تنها چند دیوار تخریب شده باقی مانده است. اطراف قلعه و روستاهای پیرامون تعداد زیادی باغ وجود دارد که آن بخش از برای سفر به طالقان بسیار سرسبزتر از سایر روستاها کرده است. می‌توانید از بخش جنوبی قلعه وارد خود قلعه شوید و از آنجا نظاره‌گر دریاچه سد طالقان و کوه البرز باشید.

غار پنجعلی؛ خاص‌ترین مقصد در سفر به طالقان

غار پنجعلی با وسعت فراوانی که دارد در ضلع شمالی روستای میناوند در جنوب روستای باریکان که گفته می‌شود قدمتی سه‌هزار ساله دارد! این غار دو ورودی بزرگ دارد و عمق فضای داخلی آن به ۶ متر می‌رسد. نام غار پنجعلی در لیست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.

روستای دیزان؛ محاصره شده میان قلعه‌ها

دیزان مشهورترین روستا در سفر به طالقان است که طبیعتی زیبا و سرسبز دارد که میان تعداد زیادی قلعه واقع شده است. بازدید از دیزان برای کسانی که به کوهنوردی و طبیع‌گردی علاقه‌مند هستند، گزینه‌ای بی‌نظیر برای اردیبهشت ماه است.

روستای دیزان در سفر به طالقان
منبع: instagram

بهترین هتل های طالقان؛ در سفر به طالقان کجا اقامت کنیم؟

در سال‌های اخیر با افزایش میزان مسافران به طالقان، تعداد اقامتگاهها و هتل‌های طالقان بیشتر شده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

هتل کیمیا طالقان

هتل بین المللی کیمیا با 3 ستاره در سال 1394 در منطقه ای خوش آب و هوا مشرف به دریاچه‌ی طالقان در میان باغ های سرسبز با 7 طبقه و 34 اتاق افتتاح گردید. اتاق‌های این هتل به دو قسمت تقسیم می‌شود، اتاق‌های رو به باغ و اتاق‌های رو به دریاچه طالقان.

هتل کیمیا در سفر به طالقان
منبع: instagram

قیمت اتاق هتل کیمیا طالقان با ظرفیت 2 نفر برای یک شب: 1.420.000 تومان

آدرس هتل کیمیا طالقان: طالقان، خیابان کلوندر بعد از کمپ سازمان آب

هتل رجینا طالقان

هتل 3 ستاره‌ی رجینا طالقان در سال 1395 با مساحت 15400 متر مربع در 3 فاز احداث شد. این هتل 3 طبقه دارای سازه‌ی چوبی شکل است که توسط درختان زیبا حیاط احاطه شده است.

هتل رجینا در سفر به طالقان
منبع: instagram

قیمت اتاق هتل رجینا طالقان با ظرفیت 2 نفر برای یک شب: 1.100.000 تومان

آدرس هتل رجینا طالقان: طالقان، جنب هلال احمر،خیابان کلوندر، 400 متر پایین تر از شهرک فرهنگیان

هتل آپارتمان نگینه طالقان

هتل آپارتمان نگینه طالقان دارای اتاق‌های 2و 3 و پنج نفره است. از امکانات این هتل می‌توان به صرف صبحانه و اینترنت رایگان اشاره کرد.

هتل نگینه در سفر به طالقان
منبع: instagram

قیمت اتاق هتل نگینه با ظرفیت 2 نفر برای یک شب: 1.450.000 تومان

آدرس هتل نگینه طالقان: طالقان، بعد از شهرک، 1 کیلومتر بعد از شهر تاریخی ایستا.

بهترین رستوران‌ های طالقان

  • رستوران پارسیان: سرو انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، مناسب برای جشن‌ها و تشریفات.

آدرس: طالقان، خیابان مطهری.

  • رستوران صدف: تهیه غذا و رستوران با سرو غذاهای ایرانی

آدرس: طالقان، شهرک جنب میدان معلم.

رستوران صدف در سفر به طالقان
منبع: instagram
  • رستوران مشاهیر: سالن غذاخوری، بدون تالار. در آن انواع غذاهای ایرانی سرو می‌شود.

آدرس: طالقان، بالاتر از میدان معلم (جلال).

رستوران مشاهیر در سفر به طالقان
منبع: instagram
  • باغ سنتی البرز: برای میل ناهار و شام می‌توانید به این رستوران بروید و از ساعت 11 صبح تا 11 شب درحال خدمات‌رسانی است.

آدرس: محمود کلایه، جاده طالقان.

تور طالقان؛ کی و چگونه؟

سفر به طالقان علاوه بر کسانی که اصالتان به آن منطقه برمی‌گردد، برای عاشقان طبیعت، کوهنوردی و کمپ بسیار گزینه مناسبی است. تعداد زیادی از گروه‌های کوهنوردی و یا کمپ‌های گروهی در بهار و تابستان برنامه‌های 1 الی چند روزه برای سفر به طالقان دارند. این سفرها هم عمدتاً از مبدا تهران یا کرج شروع می‌شوند. برای مثال یک تور 1 روزه از تهران به طالقان معمولاً شامل بازدید از آبشار کرکبود و ماهیگیری در سد طالقان می‌شود. می‌توانید با پیگیری سایت‌ها و یا پیج‌های اینستاگرام این گروه‌ها از جزئیات تور طالقان به صورت طبیعت‌گردی باخبر شوید.

سوغات طالقان چیست؟

  • لبنیات و ماست موسیر
  • عسل
  • بادام
  • روغن حیوانی
  • زیتون
  • گردو
  • قالی و گلیم
  • بافته‌های نمدی
  • سیب و گلابی
سوغات طالقان
منبع: instagram

در پایان

سفر به طالقان نه تنها فرصتی برای تجربه آرامش در دل طبیعت بکر و سرسبز این منطقه است، بلکه شما را با تاریخ غنی و فرهنگ دوست‌داشتنی این دیار آشنا می‌کند. با استفاده از امکانات اقامتی متنوع، لذت بردن از غذاهای محلی در رستوران‌ها، و غوطه‌ور شدن در جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، هر لحظه سفرتان به یادماندنی خواهد شد. از آبشارهای خیره‌کننده گرفته تا قلعه‌های باستانی و غارهای اسرارآمیز، هر گوشه‌ای از طالقان داستانی برای گفتن دارد. به یاد داشته باشید، انتخاب بهترین زمان برای سفر و آمادگی کامل، کلید داشتن تجربه‌ای بی‌نقص است. پس با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از نکات ارائه شده در این راهنما، به استقبال ماجراجویی در طالقان بروید و از هر لحظه‌ی سفرتان لذت ببرید. طالقان منتظر کشف شدن توسط شماست.

محبوب‌ترین روستاهای طالقان کدامند؟

پربازدیدترین روستاهای سوهان، اورازان، منگلان، گوران و کرکبود هستند.

بهترین فصل سفر به طالقان کدام است؟

بهار و تابستان بهترین فصول برای سفر به طالقان هستند.

بهترین گزینه برای اقامت در طالقان چیست؟

در طالقان ویلا و آپارتمان‌های زیادی برای اجاره وجود دارند که می‌توانند هم گزینه‌های جذاب‌تر و هم به‌صرفه‌تری در مقایسه با رزرو هتل در طالقان باشند. از طریق سایت‌های رزرو ویلا و اقامتگاه‌های بومگردی می‌توانید به راحتی در طالقان، اقامت داشته باشید.

بهترین راه رفتن به طالقان چیست؟

بهترین روش رفتن به طالقان، استفاده از خودروی شخصی و یا اجاره خودرو در نزدیکترین شهر به طالقان (تهران و کرج) است.

92
|
4 دیدگاه دربارهٔ «سفر به طالقان | 10 جاذبه دیدنی و بهترین فصل سفر به طالقان»
  1. خیلی طالقان کوهستانیه؟ می خوام بدونم می‌شه با ماشینای معمولی بریم یا حتما باید شاسی بلند همراهمون باشه؟

    1. شیوا بسطامی

      با سلام، اگر قصد شما رفتن به مناطق کوهستانی‌تر طالقان و کمپ در این ارتفاعات است، به خودروهای شاسی بلند مثل تویوتا لندکروز احتیاج پیدا می‌کنید. اما تفریح و گشت و گذار در روستاهای طالقان با خودروهای سواری نیز ممکن خواهد بود.

  2. برای سفر به طالقان بخوام ماشین اجاره کنم از تهران محدودیت کیلومتر روزانه رو رد میکنه یا نه؟

    1. شادی قلی‌خانی

      سلام و وقت بخیر. فاصله تهران تا طالقان حدودا 120 کیلومتر است و محدودیت کیلومتری ماشین های ایرانی 300 و خارجی و لوکس 200 است. بنابراین سفر به این شهر زیبا از محدودیت کیلومتر روزانه فراتر نمی رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن