چک لیست کامل چکاپ ماشین قبل از سفر

لیست چکاپ ماشین قبل از سفر

اگر قصد سفر با ماشین شخصی دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم خواندن این بخش از وب‌سایت سعادت رنت را از دست ندهید. دانستن برخی از مسائل قبل از سفر بسیار مهم است و نیاز است خودرو را قبل از سفر از جهات مختلفی همچون سلامت فنی و تمیزی بدنه چک کرده تا بتوانید سفر مهیج و لذت بخشی را شروع کنید.

اجاره خودرو در تهران

اهمیت چکاپ کامل خودرو قبل از سفر

چکاپ ماشین قبل از سفر حداقل ۱ تا ۲ روز قبل از شروع مسافرت باید توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود. مکانیک‌ها بهتر می‌دانند برای سفر کدام قسمت‌های ماشین را باید بررسی کنند. خودرو ممکن است در خیابان به درستی مشکلات خود را نشان ندهد اما به محض اینکه وارد جاده می‌شوید به دلیل فشار ناشی از سرعت، آب و هوا، تداوم حرکت برای مدت زمان طولانی و … خود را نشان دهند.

قبل از سفر چه چیز ماشین را چک کنیم؟

قدم به قدم با راهنمای چک کردن ماشین قبل از مسافرت که در ادامه برای شما آماده شده پیش بروید تا مواردی از ماشین که باید قبل از سفر چک کنید را به خوبی بشناسید.

بررسی لاستیک یا تایرهای خودرو

کم باد یا پر باد بودن لاستیک‌ها هر دو برای خودرو مسئله ساز می‌شود و منجر به بروز مشکلاتی از قبیل افزایش مصرف سوخت تا افزایش احتمال پنچری لاستیک خواهد شد؛ اما تنظیم بودن باد لاستیک موجب فرمانپذیری و کنترل بهتر خودرو در شیب و پیچ‌های جاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: اهمیت بالانس لاستیک در خودرو، بالانس چرخ ماشین چیست؟

توجه داشته باشید بهتر است باد لاستیک را نسبت به وزن کلی خودرو (مسافران به همراه وسایل) تنظیم کنید.

بررسی لاستیک یا تایرهای خودرو

بررسی لاستیک زاپاس ماشین

بررسی سلامت و همراه داشتن لاستیک زاپاس را به هیچ عنوان فراموش نکنید و حتما از میزان بودن باد آن نیز اطمینان حاصل کنید؛ همچنین از همراه داشتن و سلامت لوازم و ابزارآلات مورد نیاز برای تعویض زاپاس همانند جک، آچار چرخ و مثلث خطر نیز اطمینان حاصل کنید تا در مواقع ضروری دردسری برای شما ایجاد نشود.

بررسی لاستیک زاپاس ماشین

بررسی روغن های ماشین 

روغن‌ها نقش عمده و مهمی را در خودروی ایفا می‌کنند و بهتر است در همه حال خصوصا قبل از مسافرت به آنها دقت کنید و آنها را مورد بررسی قرار دهید.

اول از همه باید روغن موتور را چک کنید، به اندازه بودن و سطح کیفیت روغن موتور توجه شود. بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین به طور متوسط هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر بسته به برند و کیفیت استفاده شده تعیین می‌شود. اگر مسافت سفری که در پیش دارید بیشتر از دوره‌ی تعویض روغن است حتما قبل از شروع مسافرت روغن موتور خودرو را تعویض کنید.

می‌توانید جداول روغن موتور مناسب خودروی خود را در وب‌سایت‌های مختلف مشاهده و سپس اقدام به خرید روغن موتور استاندارد خودرو خود کنید. با شرایط گفته شده روغن گیربکس را نیز مورد بررسی قرار دهید (بخصوص اگر خودروی اتوماتیک دارید) تا در صورت لزوم روغن گیربکس آن هم تعویض شود.

بررسی روغن‌های ماشین

چک آب رادیاتور و سالم بودن رادیاتور ماشین

مایع خنک کننده‌ی رادیاتور در حین مسیر به خنک کردن اجزای موتور که مدت زمان زیادی در حال حرکت هستند کمک می‌کند و تنظیم بودن میزان آن در مخزن رادیاتور ماشین بسیار مهم است؛ بنابراین حتما قبل از سفر میزان مایع خنک کننده و وجود ضد یخ کافی را چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.
توجه داشته باشید یکی از مهم‌ترین دلایل جوش آوردن خودرو کاهش سطح آب رادیاتور است؛ لذا اگر آب رادیاتور ماشین بیش از اندازه کاهش یافت، حتما علت کم شدن آب رادیاتور را بررسی کنید تا طی سفر خودرو جوش نیاورد.

چک آب رادیاتور و سالم بودن رادیاتور ماشین

چک کردن تسمه های خودرو

بررسی تسمه‌های خودرو را در هم موارد بعدی چکاپ خودرو قرار دهید و میزان سفتی و صاف بودن آن را بررسی کنید. اگر تسمه‌ها از قبل به صدا درآمدند ساده از کنار آن عبور نکنید و قبل از شروع مسافرت نسبت به تعویض به موقع آن اقدام کنید؛ همچنین به زمان تعویض تسمه تایم دقت دو چندان داشته باشید تا در طی مسیر و با توجه به فشاری که جاده به ماشین وارد می‌کند تسمه تایم خودرو پاره نشود.

چک کردن تسمه های خودرو

چک کردن گیربکس ماشین

موارد مهم و مورد نیاز در بالا گفته شد اما روغن گیربکس، روغن هیدرولیک نیز از اهمیت بالایی برخورداد هستند و باید قبل سفر چک شوند. چک روغن هیدرولیک ساده است اما چک روغن گیربکس تخصص بیشتری لازم دارد و باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. 

چک کردن گیربکس ماشین

چک کردن سلامت باتری ماشین

باتری خودرو اولین قسمت مهم در بخش برقی ماشین به شمار می‌رود. معمولا روی باتری‌های اتمی نشانگر سالم بودن نصب شده و از روی رنگ (سبز: سالم، سیاه یا قرمز: نیاز به شارژ، سفید: خراب) نشانگر می‌توانید متوجه وضعیت باتری شوید. باتری خالی، خراب و دارای شارژ پایین‌تر از حد استاندارد، حتما در میانه راه مشکل‌ساز می‌شود.
برق مطلوب در زمان خاموشی ماشین برای باتری باید دارای ولتاژ ۱۲٫۶ یا بیشتر باشد و همین ولتاژ در زمان روشن بودن خودرو نیز باید بین ۱۳٫۷ و ۱۴٫۷ باشد (در خودروهای مختلف این ولتاژ متفاوت است)، برای چک کردن باتری، تمامی اتصالات و کابل‌های آن را چک کنید و باتری را محکم و ایمن در سر جای خود نگه دارید،

مقاله پیشنهادی: راهکارهای افزایش عمر باتری ماشین

اگر سر باتری سولفاته داشت، با استفاده از جوش شیرین آن را تمیز کنید و حتما از سلامت دینام ماشین به کمک دستگاه مطمئن شوید. 

چک کردن سلامت باتری ماشین

بررسی چراغ های ماشین

چک کردن سلامت تمامی چراغ‌های خودرو، قبل از مسافرت بسیار مهم است. این چراغ‌ها شامل: چراغ‌های جلو و عقبی، راهنما و چراغ ترمز و مه شکن است.

چراغ دچار ایراد یا سوختگی را حتما جایگزین کنید زیرا چراغ در جاده از مهم‌ترین تجهیزات خودرو است که باید بدون هیچ نقصی کار کند وگرنه این بخش ساده می‌تواند مشکلات بزرگی را به بار بیاورد.

بررسی چراغ های ماشین

بررسی ترمز و لنت آن ماشین

بی‌تردید حیاتی‌ترین بخش یک خودرو عملکرد صحیح سیستم ترمز است. هر سیستم در خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که سیستم ترمز نیز از این قاعده مستئنی نیست. شما باید پیش از سفر همه‌ی تجهیزات مرتبط با ترمز را چک کرده و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید. سیستم ترمز سالم ضامن ایمنی شما در سفر می‌باشد. رانندگی با خودرویی که سیستم ترمز درستی ندارد بازی با جان شما و سرنشینان خودرو است.

بررسی ترمز و لنت آن

چک کردن فیلترهای ماشین  

ورود هوای تمیز و به دور از کثیفی کارایی موتور را بالا می‌برد و در طول سفر با سرعت و شتاب بیشتری شما را به مقصد می‌رساند، به همین دلیل باید چک فیلتر هوا را در لیست بررسی‌های خود قرار داده و در صورت کثیف بودن، آن را تمیز یا به کل تعویض کنید.

چک کردن فیلترهای ماشین  

چک برف پاک کن و آب شیشه شور

حتما سلامت برف پاک کن خودرو را بررسی کنید و مطمئن شوید که به خوبی در بارندگی، شیشه خوردو را تمیز خواهند کرد (بخصوص تیغه و چشمی‌ها را حنما بررسی کنید) همینطور سلامت گرمکن شیشه عقب بسیار مهم است تا در صورت بخار کردن شیشه بتوان از آن استفاده نمود.

چک برف پاک کن و آب شیشه شور

چک کردن سلامت کولر و بخاری

قبل از شروع سفر حتما سلامت کامل سیستم گرمایش و سرمایش خودرو را بررسی کنید و همینطور که قبلا هم گفته شده حتما ترموسات و گاز کولر را بررسی کنید تا به درستی کار کند چرا که طی مسافرت معمولا در جاده با آب و هوا متفاوتی روبرو خواهید شد و باید آمادگی لازم برای مطبوع‌سازی هوای داخل خودرو را داشته باشید.

چک کردن سلامت کولر و بخاری

همراه داشتن لوازم ضروری ماشین 

در سفر همراه داشتن موارد زیر ضروری است:

1.    لامپ‌های یدکی
2.    زنجیر چرخ
3.    دستکش مناسب
4.    نقشه خوان موبایل
5.    زاپاس چرخ
6.    کابل باتری به باتری
7.    چراغ قوه
8.    پاور بانک
9.    پیچ و مهره
10.    پیچ گوشتی و انبردست
11.    جعبه کمک های اولیه
12.    پتو یا لباس گرم
13.    کپسول آتش نشانی
14.    به همراه داشتن مواد غذایی
15.    بطری آب
16.    صندلی ایمنی کودک (اگر فرزند یا کودک خردسال در سفر با شما همراه است)
17.    چک کردن جک، آچار چرخ و مثلث اخطار برای تعویض لاستیک
18.    همراه داشتن کپسول آتش نشانی
19.    حتما همراه خود چند بطری آب داشته باشید تا در صورت نیاز در جاده از آنها استفاده کنید.

همراه داشتن لوازم ضروری ماشین
 

سخن آخر

شما می‌توانید از طریق انتخاب خودرو از مجموعه‌ی سعادت رنت، هر مدل ماشینی را رنت کنید. تمامی ماشین‌های سعادت رنت به طور کامل چکاپ شده و در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرند. در صورتی که در زمان اجاره دچار مشکلی شدید از طریق تماس با نمایندگان شرکت می‌توانید مشکل را برطرف کنید. اگر مشکل ماشین شدید باشد، خودرو تعویض خواهد شد و خودروی دیگری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. 

(5.00)
:
نظر خود را بنویسید
نظرات