قرارداد اجاره خودرو

نمونه قرارداد اجاره خودرو بدون راننده + PDF قرارداد

نویسنده
-

529
-
هیچ داده ای یافت نشد

 شرایط و مدارک لازم برای اجاره خودرو با راننده یا بدون راننده بخش مهمی در ارائه و دریافت خدمات کرایه ماشین هستند که بین مستأجر و موجر منعقد می‌شود. امضای مستأجر در قرارداد نشان‌دهنده موافقت وی با این شرایط است و تأیید می‌کند که مستأجر از تمامی مفاد این قرارداد آگاه و با آن‌ها موافق است. هر یک از مجموعه‌های اجاره‌دهنده خودرو شرایط و ضوابط خاصی را در قرارداد کرایه ماشین با راننده یا بدون راننده خود مندرج می‌کند که ما در این مقاله قرارداد اجاره ماشین تنظیم شده توسط وکیل رسمی دادگستری شرکت‌های اجاره خودرو سعادت رنت و رنت کنیم را درج کردیم. یک نکته مهم، از نظر حقوقی در قرارداد اجاره خودرو نباید از کلمه اجاره استفاده کرد به‌جای آن از کلمات امانت‌دهنده و امانت‌گیرنده استفاده می‌شود. اگر شما به‌عنوان فرد اجاره‌کننده ماشین از این شرایط کاملاً آگاه نباشید، ممکن است با ضررهای مالی و مشکلات قانونی مواجه شوید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید تا قرارداد کرایه ماشین با راننده یا بدون راننده را به طور کامل بررسی کنیم.

سرفصل های مقاله

متن قرارداد اجاره خودرو

امانت‌گیرنده خودرو

نام و نام خانوادگی ……… کد ملی/آیدی کارت/شماره پاسپورت ……… شماره گواهینامه/گواهینامه بین‌المللی ……. شماره‌تلفن همراه …… ملیت ……… آدرس ایمیل ……….. آدرس محل سکونت ……. شماره شبا حساب بانکی ……..

امانت‌دهنده خودرو

اسم شرکت کرایه ماشین ………. شماره ثبت شرکت …….. شماره تماس …………… آدرس …………….

اطلاعات قرارداد

تاریخ و ساعت تحویل ………… محل تحویل ………….. تاریخ و ساعت عودت ………… محل عودت ………. تعداد روزهای اجاره خودرو ………… نشانگر سوخت تحویل ….. نشانگر سوخت عودت …… کیلومتر تحویل ….. کیلومتر عودت ….. کیلومتر مجاز روزانه …..

مشخصات خودرو

عنوان/اسم ماشین ……………… مدل …………. رنگ ………. شماره موتور …………….. کد انحصاری ……….. شماره پلاک ……… ظرفیت باک (لیتر) …….

هزینه‌ها

مبلغ قرارداد اجاره خودرو برای مدت قرار روزانه / هفتگی / ماهانه ……… هزینه ترنسفر تحویل ………..  هزینه ترنسفر عودت ………. هزینه بیمه ………. 

هزینه‌های قرارداد اجاره ماشین

دانلود PDF قرارداد اجاره خودرو

در PDF بالا متن قرارداد اجاره خودرو بدون راننده را می‌توانید دانلود نمائید.

مفاد مندرج در قرارداد اجاره خودرو

  • مشخصات طرفین قرارداد
  • مدل و جزئیات ماشین
  • مدت‌زمان اجاره
  • محدوده جابه‌جایی ماشین
  • محدودیت کیلومتر پیموده شده خودرو
  • هزینه‌های اجاره ماشین
  • ودیعه ضمانت برای کرایه خودرو
  • بیمه‌نامه قرارداد اجاره ماشین
  • تعهدات طرفین قرارداد کرایه خودرو

دانلود PDF مفاد قرارداد اجاره خودرو

هر قراردادی که به‌صورت قانونی تنظیم و منعقد می‌شود دارای مفاد مخصوص به خود است تا شرایط قرارداد را کاملاً واضح بیان کرده و مسئولیت‌های طرفین قرارداد در آن مشخص شود. در قرارداد کرایه خودرو با راننده نیز موارد مختلفی درج می‌شود تا حقوق هیچ یک از طرفین قرارداد ضایع نشود. لیست بالا کلیاتی که در قرارداد کرایه ماشین ذکر می‌شود را بیان می‌کند. شایان ذکر است که چون اجاره ون نیز با راننده ارائه می‌شود، برای دریافت این سرویس نیازی به ارائه هیچ مدرکی نخواهید داشت. در نظر داشته باشید که تمامی قراردادهای اجاره خودرو سعادت رنت در ایران با ارائه فاکتور رسمی و معاف از 9% مالیات بر ارزش افزوده ارائه می‌شود. همچنین به منظور حمایت از محیط زیست و آسیب کمتر، تمامی قراردادهای اجاره خودرو در سعادت رنت به صورت الکترونیکی بوده و از کاغذ استفاده نمی‌شود.

ثبت مشخصات طرفین در قرارداد کرایه ماشین

در قرارداد اجاره خودرو با راننده یا بدون راننده باید مشخصات کامل طرفین قرارداد یعنی مستأجر (امانت‌گیرنده خودرو) و موجر (امانت‌دهنده خودرو) درج شده باشد

مدل و جزئیات ماشین در قرارداد کرایه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد اجاره خودرو چه با راننده چه بدون راننده، بخش مرتبط با مشخصات ماشین است. در این بخش از قرارداد مدل و جزئیات کامل ماشین اجاره‌ای دقیقا درج می‌شود. این مشخصات در واقع برای شناسایی دقیق خودرو هستند که مستاجر باید هنگام تحویل آن‌ها را چک کند تا در انتها مشکلی پیش نیاید.

بیمه در قرارداد کرایه ماشین

مدت زمان اجاره خودرو

در بخش اطلاعات قرارداد کرایه ماشین، مدت زمان اجاره به صورت کاملا دقیق و با مشخص بودن ساعت و تاریخ تحویل و عودت مشخص می‌شود. همچنین معمولا در این بخش از قرارداد مکان تحویل و عودت خودرو در قرارداد درج می‌شود. این مورد برای افرادی‌که قصد دارند ماشین را در آدرس خاصی تحویل گرفته و عودت دهند باید کاملا دقیق مشخص شود.

مشخص کردن جزئیات سوخت

جزئیات سوخت باید مشخص شود و مشخص شود که آیا باک بنزین در زمان کرایه پر، نصف یا هر مقدار دیگری بوده است و اینکه آیا باک باید پر شود شود و مشتری باید خودرو را با همان مقدار بنزین برگرداند.

محدوده حرکت مجاز ماشین اجاره شده

هر شرکتی باتوجه به سیاست‌های خاص خود محدوده حرکت ماشین را در قرارداد اجاره خودرو مشخص می‌کند. معمولا ماشینی که اجاره می‌شود مجاز به حرکت داخل شهر است؛ یعنی برای رفت‌وآمدهای بین شهری باید با شرکت اجاره خودرو هماهنگ کند. مثلا اگر قصد دارید ماشین را برای مسافرت بین شهری اجاره کنید، حتما این موضوع را با شرکت مطرح کرده تا در اطلاعات قرارداد لحاظ شود.

محدودیت کیلومتر پیموده شده با ماشین

یکی دیگر از مواردی که در بخش اطلاعات قرارداد اجاره خودرو ذکر می‌شود، محدودیت کیلومتر پیموده شده روزانه با ماشین است. میزان کیلومتر مجاز برای حرکت خودروهای سواری خارجی اجاره شده از سعادت رنت 200 و خودروهای ایرانی 300 کیلومتر است. کارشناسان ما با کسر عدد کیلومتر شمار در زمان تحویل و عودت ماشین، میزان کیلومتر پیموده شده را محاسبه می‌کنند. یعنی اگر قرارداد اجاره ماشین به مدت دو روز باشد و ماشین در یک روز 50 کیلومتر و در روزی دیگر 350 کیلومتر طی کند، در انتها مجموع کیلومترها 400 شده که از حد مجاز فراتر نبوده و نیازی به پرداخت هزینه مازاد نیست. در غیر این صورت، طبق قرارداد اجاره خودرو باید مبلغی به‌عنوان هزینه مازاد پرداخت شود.

ودیعه ضمانت در قرارداد رنت ماشین

ودیعه ضمانت در قرارداد اجاره خودرو

هر شرکتی در قرارداد اجاره خودرو مبلغی را به‌عنوان ودیعه ضمانت یا (deposit) دریافت می‌کند تا در صورت تخلفات رانندگی، تصادف و آسیب به ماشین، هزینه زیان را از آن کسر کند. این ودیعه باتوجه به ارزش ماشین معمولا متغیر است. مجموعه سعادت رنت برای اجاره خودرو بدون راننده هیچ مبلغی را بابت ودیعه ضمانت دریافت نمی‌کند؛ زیرا تمامی خسارات ناشی از تصادفات و آسیب به ماشین بر عهده راننده است. اما در قرارداد اجاره خودرو بدون راننده، مبلغی بابت ضمانت به صورت نقد یا چک صیادی دریافت می‌شود تا در صورت نیاز از آن استفاده شود. شایان ذکر است که این مبلغ پس از گذشت 25 روز کاری از زمان عودت خودرو به حساب شخص واریز می‌شود.

هزینه‌ها در قرارداد کرایه ماشین

هزینه‌های اجاره خودرو طبق قرارداد

در قرارداد اجاره خودرو با راننده یا بدون راننده مفادی در رابطه با هزینه‌ها وجود دارد. طبق قرارداد مستاجر یا فرد کرایه کننده ماشین باید مبلغی را به‌عنوان هزینه پایه اجاره خودرو پرداخت کرده و سایر هزینه‌ها مانند هزینه سوخت، هزینه کیلومتر مازاد و هزینه خسارت تصادفات در صورت نیاز از مبلغ ودیعه ضمانت کسر خواهد شد.

بیمه قرارداد اجاره خودرو

داشتن بیمه هنگام اجاره یک ماشین با راننده موضوع مهمی برای فرد نیست، زیرا راننده مسئول کامل اتفاقات است. اما وجود بیمه در قرارداد اجاره خودرو بدون راننده مبحث مهمی است. اگر قرارداد اجاره خودرو بدون راننده بیمه نداشته باشد، ممکن است جبران هزینه‌های ناشی از تصادفات هزینه بالایی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود مشتریان هنگام عقد قرارداد اجاره خودرو بدون راننده حتما از بیمه استفاده کنند. در سعادت رنت شما می‌توانید هنگام بستن قرارداد کرایه ماشین بدون راننده از دو نوع بیمه پایه یا کامل استفاده کنید.

  • بیمه پایه: حداقل هزینه‌های لازم برای جبران خسارات رانندگی را شامل می‌شود.
  • بیمه کامل: کامل‌ترین نوع بیمه بین‌المللی (LDW) است و بیشترین پوشش را برای جبران خسارات رانندگی دارد.
تعهدات طرفین در قرارداد رنت ماشین

تعهدات طرفین قرارداد کرایه ماشین

هر شرکتی باتوجه به سیاست‌های کاری خود، تعهدات طرفین را در قرارداد اجاره ماشین مشخص می‌کند. در کرایه خودرو با راننده هیچ مسئولیتی با مشتری نیست و تنها باید مبلغ اجاره را پرداخت کند. اما در قرارداد کرایه ماشین بدون راننده، مسئولیت خسارات وارده به خودرو بر عهده مشتری است. شایان ذکر است در قرارداد اجاره خودرو بدون راننده و بروز برخی موارد مانند تصادفات و یا ارتکاب جرم راهنمایی و رانندگی که خودرو باید چند روزی را در تعمیرگاه یا پارکینگ بماند، در این شرایط هزینه خواب ماشین بر عهده مشتری خواهد بود.

نحوه فسخ قرارداد اجاره ماشین

شرایط فسخ قرارداد اجاره خودرو

در صورت ارتکاب هر جرم از جمله کشف مواد مخدر، تحلف كشف حجاب، کلاهبرداری، خیانت در امانت و… علاوه بر قابلیت اجرای تضامین قرارداد، در ازای هر روز توقف خودرو در پارکینگ مقام قضایی یا اداره راهنمایی و رانندگی، مستاجر موظف است معادل کرایه روزانه خودرو به موجز پرداخت کند. علاوه بر این قرارداد فسخ خواهد شد و وجوه پرداخت شده قبلی نیز قابل مسترد نخواهد بود. ضمنا موجر می‌تواند جهت رفع توقیف خودرو و تصاحب آن به نفع خود، شخصا به مراجع قضایی مراجعه نماید.

جمع‌بندی موضوع قرارداد اجاره خودرو

شرایط و مدارک لازم برای عقد قرارداد اجاره خودرو در وهله اول به با راننده یا بدون راننده بودن آن بستگی دارد. در ادامه هر شرکتی باتوجه به سیاست‌های کاری خود مفاد قرارداد کرایه ماشین را تنظیم می‌کند. قبل از امضا و تایید قرارداد حتما جزئیات آن را به‌دقت بررسی کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. قراردادی که در این مقاله بررسی کردیم یک قرارداد کاملا رسمی و تنظیم شده توسط وکیل معتبر دادگستری شرکت‌های سعادت رنت و رنت کنیم، بود. شما می‌توانید با اطمینان از حفظ کامل حقوق امانت‌دهنده و امانت‌گیرنده، از این قرارداد برای اجاره خودرو استفاده کنید.

سوالات متداول درباره کرایه ماشین بدون راننده و با راننده

در انتها به برخی از سوالاتی که ممکن است برای مشتری درباره قرارداد اجاره خودرو با راننده یا بدون راننده ایجاد شود را بررسی می‌کنیم.

چرا باید در قرارداد اجاره خودرو به‌جای کلمه اجاره از امانت استفاده کرد؟

کلمه “اجاره” ممکن است این شبهه را ایجاد کند که “اجاره‌به‌شرط‌تملیک” است، اما کلمه “امانت” هیچ شبهه‌ای ایجاد نمی‌کند.

چه مواردی موجب فسخ قرارداد اجاره خودرو می‌شود؟

اگر مشتری از ماشین کرایه شده برای انجام کارهای خلاف قانون استفاده کند، قرارداد اجاره خودرو فسخ شده و مبلغ ودیعه ضمانت نیز غیرقابل بازگشت خواهد بود.

مبلغ ودیعه ضمانت (deposit) مندرج در قرارداد را چه مدت بعد از تحویل خودرو می‌توانم پس بگیرم؟

اگر مبلغ دیپوزیت به‌صورت ریالی پرداخت شده و ماشین هیچ خسارتی ندیده باشد در اولین زمان اداری مبلغ دیپوزیت عودت داده می‌شود. همچنین اگر مبلغ دیپوزیت به2صورت ارزی پرداخت شده باشد، در همان زمان عودت ماشین مبلغ دیپوزیت نیز برگردانده می‌شود.

آیا برای رزرو اجاره خودرو باید مبلغی پرداخت کنم؟

خیر، برای رزرو آنلاین خودرو در سعادت رنت نیازی به پرداخت پول ندارید و می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز و به صورت 24 ساعته، اجاره خودرو مورد نظرتان را رزرو کنید.

اگر فرد دیگری نیز بخواهد با خودرو اجاره شده رانندگی کند باید در قرارداد ذکر شود؟

بله، اگر قرار باشد فرد دیگری نیز با ماشین کرایه شده رانندگی کند باید به مجموعه اجاره دهنده اطلاع داده و در قرارداد ذکر شود.

آیا باید چک برای تنظیم قرارداد اجاره ماشین ثبت شود؟

بله، چک ارائه شده برای اجاره خودرو باید در وجه مدیریت یا شرکت، در سامانه صیادی ثبت شود.

آیا شماره چک در متن قرارداد اجاره خودرو درج می‌شود یا خیر؟

بله، در متن قرارداد کرایه ماشین، شماره چک در قسمت توضیحات درج می‌شود.

پس از عودت ماشین چک ضمانت چه زمانی برگردانده می‌شود؟

اگر ماشین هیچ خسارتی ندیده باشد، طی 24 ساعت بعد از عودت خودرو، رد چک انجام می‌شود.

آیا می‌توان قرارداد کرایه ماشین را برای بیش از 30 روز منعقد کرد؟

قرارداد اجاره خودرو نهایتا برای 30 روز منعقد می‌شود اما قابل تمدید است و در صورت نیاز می‌توانید این قرارداد را برای مدت بیشتری تمدید کنید.

آیا برای فسخ یا تغییر زمان قرارداد اجاره خودرو باید هزینه‌ای پرداخت کنم؟

اگر بعد از بستن قرارداد اجاره خودرو قبل از 24 ساعت از زمان تحویل ماشین قصد فسخ کامل داشته باشید نیازی نیست مبلغی پرداخت کنید؛ در غیر این‌صورت هزینه اجاره یک روز به عنوان ضرر و زیان از مبالغ پرداختی ودیعه ضمانت و کرایه کسر شده و مابقی پول برگردانده می‌شود. شایان ذکر است در مواقعی که قصد تغییر روز و ماشین بخواهید انجام دهید هیچ مبلغی از قرارداد قبلی کسر نشده و قرارداد جدید منعقد می‌شود.

529
|
4 دیدگاه دربارهٔ «نمونه قرارداد اجاره خودرو بدون راننده + PDF قرارداد»
  1. سلام اگه من ماشین رو برای یه مدتی اجاره کنم و بعد تموم شدن قرارداد بخوام تمدید کنم باید حضوری بیام ماشین بیارم یا میشه غیرحضوری هم تمدید کنم؟

    1. شادی قلی‌خانی

      سلام. خیر نیازی نیست حضوری تشریف بیارید. تنها باید به همکاران ما اطلاع دهید تا تمدید قراردادتان تائید شود.

  2. شروین مظفری

    اگه تو قرارداد بیمه کامل انتخاب کنم وقتی تصادف کنم همه هزینه ها رو بیمه میده؟

    1. شادی قلی‌خانی

      سلام و وقت بخیر. بله بیمه کامل تمامی خسارات و هزینه ها را تا سقف دیپوزیت پرداختی پوشش می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن