خرید یا اجاره خودرو

خرید یا اجاره خودرو؟ راهنمای خودرو بخریم یا کرایه کنیم

نویسنده
-

37
-
هیچ داده ای یافت نشد

اصولاً مقایسه میان خرید یا اجاره خودرو بسیار سخت است زیرا هر کدام از این مسئله‌ها دارای مزایا و معایبی خاصی هستند. بسیاری از اوقات افراد مختلف برای انتخاب خرید یا اجاره خودرو دچار تردید و چالش بزرگی می‌شوند. از طرفی هزینه خرید خودرو در مقابل اجاره خودرو بسیار بالاست و همچنین شما باید هزینه زیادی بابت نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای آن بپردازید. به همین دلایل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند میان خرید یا اجاره خودرو، اقدام  به کرایه ماشین کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا مسئله خرید یا اجاره ماشین را بیشتر بررسی کنیم.

سرفصل های مقاله

خرید یا اجاره خودرو: چگونه گزینه درست را انتخاب کنیم؟

همان‌گونه که پیش‌تر در این مقاله بررسی کردیم، خرید یا اجاره خودرو دو گزنه کاملاً مجزا هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما با تمام این موارد چگونه می‌توان گزینه درست را انتخاب کرد؟ به طور کلی تصمیم گیری نهایی شما به شرایط و اولویت‌های شما بستگی دارد. مثلاً اگر نیاز شما به ماشین خیلی نیست و در طول سال تنها چند بار به خودرو نیاز دارید، کرایه خودرو گزینه بهتر، لوکس‌تر و کم‌هزینه‌تری برای شماست. حتی اگر قصد دارید خودرو خریداری کنید اما بین انتخاب مدل آن شک دارید، می‌توانید از اجاره خودرو استفاده کنید و رانندگی با خودروی مدنظر خود را تجربه کنید و سپس تصمیم قطعی خود برای خرید را بگیرید.

اما اگر جز آن دسته افرادی هستید که هر روز برای رفتن به محل کار به خودرو شخصی نیاز دارید و نمی‌خواهید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و همچنین هزینه خرید ماشین را دارید، بهتر است بجای کرایه ماشین، گزینه خرید آن را انتخاب کنید. با خرید ماشین علاوه بر داشتن خودرو شخصی و تردد راحت‌تر، یک سرمایه گذاری نیز انجام داده‌اید. همچنین با وضعیت فعلی که در کشورمان حاکم است، ارزش پول شما نیز حفظ می‌شود و آینده خود را نیز تضمین می‌کنید.

اجاره سراتو
منبع: سعادت رنت

آیا اجاره ماشین سبب صرفه جویی در پول می‌شود؟

برای افرادی که در مناطق پر رفت و آمد و شهری مانند تهران می‌کنند و دسترسی راحتی به حمل‌ونقل عمومی دارند، اجاره خودرو در مواقع خاص و ضروری گزینه مناسب‌تری از خرید خودرو محسوب می‌شود. زیرا خرید خودرو برای افرادی که استفاده زیادی از آن ندارند و هزینه خرید هم برایشان سنگین و زیاد است، یک هزینه کاملاً غیرضروری محسوب می‌شود.

اجاره خودرو برای مسافرت

یکی از مهم‌ترین عواملی که در سفرهای جاده‌ای به راحتی سفر شما کمک می‌کند، وسیله نقلیه راحت و ایمن است. اما برای مسافرت کدام گزینه مناسب است؟ خرید یا اجاره خودرو؟ قطعاً خرید یک خودرو برای مسافرت اصلاً گزینه معقولی نیست و اگر خودرو شخصی ندارید، بهتر است نسبت به اجاره خودرو اقدام کنید. البته در هنگام انتخاب خودرو برای مسافرت حتماً باید به تعداد افرادی که شما را در سفر همراهی می‌کنند نیز دقت کنید و بر اساس نیازتان اقدام به اجاره خودروی مناسب کنید.  به‌عنوان‌مثال خودروهایی مانند ۲۰۷ و سوناتا برای سفر خانوادگی ۵ یا ۶ نفره اصلاً مناسب نیستند و بهتر است خودرویی را با تعداد ظرفیت بالاتر انتخاب کنید. همچنین اگر دوست ندارید در مسافرت رانندگی کنید می‌توانید برای سفرهای دسته جمعی خود ون با راننده اجاره کنید و نهایت لذت را از سفر خود ببرید.

خرید یا اجاره خودرو؟ کدام گزینه بهتر است؟

امروزه که در اکثر شهرها شاهد ترافیک سنگین هستیم، داشتن یک خودرو شخصی برای هر فرد یا حداقل هر خانواده‌ای بسیار ضروری است. حال در بین مقایسه خرید یا اجاره خودرو باید بگوییم که هر دو این موارد کاملاً متفاوت هستند و انتخاب شما بستگی به نیازها، اولویت‌ها و شرایط شما دارد. اما خرید و اجاره خودرو از چه جهاتی متمایز هستند؟

اولین مسئله‌ای که باعث ایجاد تفاوت میان خرید یا اجاره ماشین می‌شود، هزینه مورد نیاز آن‌هاست. برای خرید یک خودرو نسبتاً خوب و معمولی شما باید یک هزینه بسیار هنگفت چند صدمیلیونی بپردازید که ممکن است برای هر کسی مقدور نباشد. البته خرید خودرو می‌تواند برای شما یک گزینه سرمایه گذاری نیز باشد. اما برای اجاره خودرو شما با مبلغ روزانه زیر ۵ میلیون تومان می‌توانید یک خودرو نسبتا لوکس در اختیار داشته باشید.

اجاره رانا
منبع: سعادت رنت

اجاره خودرو برای چه کسانی مناسب است؟

اگر جز افرادی هستید که هر هفته از ماشین شخصی استفاده نمی‌کنید و می‌خواهید برای مدت کوتاهی یک خودرو شخصی و لوکس در دسترس داشته باشید، اجاره خودرو گزینه بسیار معقول‌تری نسبت به خرید آن است. البته تصور نکنید برای افرادی که قصد اجاره بلند مدت خودرو را دارند، کرایه ماشین به صرفه نیست. اما به دلیل آسان و ساده بودن روند کرایه خودرو، همه می‌توانند خودرو موردنظرشان را برای مدت کوتاهی اجاره کنند.

به عنوان مثال اگر قصد دارید در روز عروسی خود، یک ماشین عروس لوکس داشته باشید، قطعاً گزینه معقول میان خرید و اجاره خودرو، کرایه آن است. جالب است که بدانید دسته دیگری از افراد که خودرو لوکس برای مدت زمان کوتاه اجاره می‌کنند، مدیرانی هستند که می‌خواهند در جلسات کاری خود به چشم بیایند.

مزایا اجاره خودرو

  • راحتی بیشتر
  • مقرون به‌صرفه‌بودن
  • دسترسی راحت به انواع خودروها
  • هزینه‌های تعمیر نگهداری
اجاره پژو 206
 منبع: سعادت رنت

راحتی بیشتر

در برخی از موارد، میان خرید یا اجاره خودرو، راحتی کرایه ماشین بیشتر است. تعداد زیادی شرکت‌های اجاره کننده خودرو هستند که سرویس کرایه ماشین را با کیفیت بسیار خوب و بالا به مشتریان خود ارائه می‌دهند؛ به گونه‌ای که شما در هر شهر بزرگ و توریستی که بخواهید می‌توانید این شرکت‌ها را پیدا کنید و از آن‌ها خودرو کرایه کنید و فرقی نمی‌کند که هدف شما از اجاره ماشین چیست. به‌عنوان‌مثال یکی از مزایای اجاره خودرو در مسافرت این است که به راحتی می‌توانید از مکان‌های دیدنی که دسترسی به حمل و نقل عمومی ندارند، بازدید کنید.

مقرون به‌صرفه‌بودن

دلایل مختلفی برای مقرون به‌صرفه‌بودن خرید اجاره خودرو وجود دارد و این دلایل بستگی به نیازهای شما دارد. یکی از این مزایا این است که شما با خرید خودرو باید متحمل هزینه‌های پنهان بسیاری شوید. به‌عنوان‌مثال قبل و بعد از هر سفر طولانی حتماً باید خودرو خود را چک کنید و یک سرویس دوره‌ای برای آن انجام دهید و همه این موارد برای شما هزینه خواهد داشت. اما اگر از خدمات اجاره خودرو استفاده کنید، از این بابت هزینه و نگرانی خواهید داشت؛ زیرا تمامی هزینه‌های تعمیرات خودرو به عهده شرکت اجاره‌دهنده ماشین است.

اجاره دادن ماشین
منبع: سعادت رنت

دسترسی راحت به انواع خودروها

یکی دیگر از مزایای اجاره خودرو نسبت به خرید آن، برای افرادی که می‌خواهند از خودروهای متنوع استفاده کنند این است که در اجاره خودرو شما به راحتی می‌توانید هر زمان که دلتان می‌خواهد ماشین مورد علاقه خود را انتخاب کنید و قطعاً تنوع بیشتری خواهید داشت. اما اگر خودرویی بخرید نمی‌توانید خیلی زود آن را تعویض کنید و هر روز یک خودرو سوار شوید.

همچنین یکی دیگر از مواردی که در مسئله خرید یا اجاره خودرو متفاوت است این است که در اجاره خودرو شما دسترسی راحت‌تری به خودروهای لوکس دارید و با پرداخت هزینه ناچیزی نسبت به خرید آن خودرو می‌توانید تجربه سوار شدن در یک ماشین لوکس را داشته باشید.

معایب اجاره خودرو

  • خطر افتادن به دام کلاهبردارها
  • شرایط سخت اجاره
  • محدودیت مسافت
  • هزینه اجاره

خطر افتادن به دام کلاهبردارها

یکی از خطراتی که همواره ممکن است اجاره‌کنندگان خودرو با آن مواجه شوند، به دام کلاهبردارها افتادن خصوصاً در سفر و شهرهای غریب است.

شرایط سخت اجاره

برخی از شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو یک سری شرایط سخت و دشوار برای افرادی که قصد اجاره خودرو دارند در نظر می‌گیرند که این شرایط می‌تواند اجاره خودرو را برای افراد دشوار کند. البته در سعادت رنت آسان‌ترین و ساده‌ترین شرایط برای کرایه خودرو در نظر گرفته شده است.

محدودیت مسافت

یکی از معایب دیگر اجاره خودرو خصوصاً در مسافرت و سفر محدودیت کیلومتر و مسافت است. شما با توجه به خودرویی که اجاره می‌کنید محدودیت مسافت خواهید داشت و اگر بیشتر از کیلومتر مورد نظر مسافت طی کنید، باید هزینه بیشتری بپردازید.

هزینه اجاره

یکی دیگر از مهم‌ترین معایب اجاره خودرو که سبب می‌شود مردم بین خرید یا اجاره خودرو، خرید خودرو را انتخاب کنند، هزینه اجاره ماشین است. خرید ماشین برای شما می‌تواند یک نوع سرمایه گذاری باشد اما هزینه اجاره خودرو هرگز به شما برنمی‌گردد و درواقع هیچ سرمایه گذاری برای شما و آینده‌تان محسوب نمی‌شود.

مزایا خرید خودرو

  • رضایت بیشتر
  • دسترسی همیشگی
  • تصاحب مالکیت خودرو
  • عدم محدودیت در مسافت

معایب خرید خودرو

  • قیمت بالا
  • افت قیمت
  • هزینه تعمیرات و نگهداری

آیا اجاره خودرو در تهران به صرفه است؟

همانطور که می‌دانید تهران پایتخت کشور ایران است و مسیرهای رفت و آمد شامل مسافت‌های طولانی خواهد بود. اجاره ماشین برای کسانی که به هر دلیلی در مدت زمان کوتاهی خودرویی در اختیار ندارند یا برای سفر قصد دارند با خودروی مورد علاقه سفر کنند، بسیار مناسب است.

اجاره هیوندای النترا
منبع: سعادت رنت

هدف از کرایه خودرو چیست؟

شما می‌توانید با هدف های مختلفی برای کرایه ماشین اقدام کنید:

  • برای رسیدگی کارهای شخصی در طول روز
  • ماشین عروس
  • رفتن به سفر
  • جا به جایی مهمان‌ها و مدیران شرکت‌های بزرگ

تجربه رانندگی با خودرو قبل از خرید آن خودرو

همچنین اگر به تهران سفر کرده‌اید و در رفت و آمد زیادی هستید بهترین روش، کرایه ماشین است. زیرا آزادی عمل بیشتری دارید و از نظر قیمتی، اجاره خودرو مناسب‌تر از کرایه تاکسی خواهد بود.

در اجاره خودرو می‌توانید قرارداد را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه با شرکت سعادت رنت ببندید. در سعادت رنت، انواع برند خودروها موجود است که با توجه به بودجه خود می‌توانید آنها را کرایه کنید.

مهم‌ترین هدف سعادت رنت ارائه خدمات بالاتر از انتظارات مشتریان است شما می‌توانید با انتخاب خودرو به راحتی نیاز خود را برطرف کنید. خدمات رنت اتومبیل در تهران از مجموعه سعادت رنت را به دو صورت اجاره خودرو با راننده و اجاره ماشین بدون راننده استفاده کنید که هر کدام دارای شرایط و مدارک متفاوتی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اجاره پژو 207
منبع: سعادت رنت

دلیل به‌صرفه بودن اجاره ماشین در تهران می‌توان به ۳ مورد زیر اشاره کرد:

  • شما برای خرید خودرو حداقل باید 300 میلیون تومان هزینه کنید، اما  برای اجاره خودرو در تهران با توجه به مدل ماشین روزانه بین ۴۰۰ هزار تومان الی ۷ میلیون می‌بایست هزینه کنید. می‌توانید ماشین را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه کرایه کنید.
  • اجاره خودرو به دلیل ایجاد حس آسایش، رفاه بالا و همچنین کاهش هزینه، مورد استقبال چشمگیری قرار گرفته است.
  • برای رفت و آمد در تهران می‌توانید از وسیله‌های نقلیه عمومی همچون مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. اگر در زمان کوتاهی در تهران هستید باید این نکته را در نظر بگیرید که هزینه رفت و آمد با تاکسی بسیار بالاست و مابقی وسیله‌های نقلیه به زمان بیشتری برای رسیدن به مقصد نیاز دارند.

اجاره خودرو یا خرید خودرو کدام یک بهتر است؟

اجاره خودرو یا خرید خودرو یکی از سؤالاتی است که در مواقعی خاص ممکن است به فکر بسیاری از افراد برسد و ذهن آن‌ها را درگیر کند که در چه شرایطی اجاره خودرو بهتر از خرید آن است. حقیقت این است در بسیاری از موقعیت‌های خاص اجاره ماشین راهی به‌صرفه‌تر از خرید آن است.

انتخاب بین اجاره خودرو یا خرید خودرو

باتوجه‌به شرایط فعلی و نوسانات ارزی همگی شاهد این موضوع هستیم که قیمت خودرو های داخلی و خارجی به طرز سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده‌اند. به همین دلیل بیشتر از قبل باید شرایط خود را برای خرید خودرو سبک سنگین کنید.

حال اگر شما واقعاً قصد خرید ماشین دارید پیشنهاد ما این است که با استفاده از خدمات اجاره خودرو، همان مدل ماشینی که قصد خریدن آن را دارید برای حداقل سه روز اجاره کنید و با آن در خیابان‌های شهر رانندگی کنید. این روش بهترین راه برای این است که تصمیم بگیرید که به عبارتی آیا ماشین موردنظرتان خوش‌قلق است و با آن راحت هستید تا بخواهید هزینه‌ای را برای خرید آن پرداخت کنید.

اجاره خودرو یا خرید خودرو در شهرهای بزرگ

خرید خودرو در شهرهای بزرگ ممکن است برای عده‌ای به دغدغه تبدیل شود. اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که محل کارتان در مرکز شهر تهران است؛ مانند مناطقی از جمله میدان انقلاب، میدان فردوسی که در محدوده طرح ترافیک قرار دارند قطعاً خرید ماشین و رفت‌وآمد هر روزه در این نواحی با خودرو شخصی به‌هیچ‌وجه به‌صرفه نخواهد بود. شما اگر نگران پول خود هستید و دوست دارید بهترین انتخاب و تصمیم اقتصادی برای شما، اجاره یک خودرو مناسب است.

باتوجه‌به تعرفه جدید طرح ترافیک که در شهر بزرگ تهران اجرا می‌شود. حال متوجه این موضوع شدید که در ماه چه هزینه زیادی را باید جدا از بیمه و بنزین و دیگر هزینه‌های خودرو خود بپردازید.

اجاره خودرو یا خرید خودرو هر کدام مزیت خود را دارد و برتری‌های نسبت به یکدیگر دارند. اما با اجاره خودرو و یا حتی اجاره خودرو با راننده می‌توانید در هزینه‌ها خود صرفه‌جویی کنید و با خیال راحت سفری در آرامش و امنیت را تجربه کنید.

حال پیشنهاد ما برای شما این است که برای رفت‌وآمد به محل کار خود از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و برای مواردی مانند سفرهای جاده‌ای و دیگر شرایط خاص به اجاره خودرو ارزان از شرکت‌های معتبر اجاره خودرو بپردازید.

رابطه قیمت خودرو و افزایش قیمت اجاره ماشین

با وجود ابطال مصوبه دولت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در سال جدید همچنان با ابهام روبرو است این ابهامات چند سالی است که باعث سردرگمی افراد شده و نشان از ضعف مدیریت مسئولین می‌باشد و مشخص نیست خودروها باید با چه قیمتی به خریداران عرضه شود که این عامل تأثیر مستقیمی بر افزایش اجاره خودرو تهران و کرایه ماشین تهران شده است.

از این رو این بالا رفتن بسیار غیرمنطقی خودرو مردم را تحت فشار قرار داده شرکت اجاره ماشین سعادت رنت این کمک را به شما می‌کند که اگر نیاز به خودرو دارید از طریق اجاره  ماشین، خودرو مورد نظر خود را اجاره کنید.

در راستای تقاضای روز افزون اجاره ماشین در ایران شرح خدمات این شرکت به شرح زیر است:

  • تحویل خودرو در محل مورد نظر مشتریان به صورت رایگان
  • تحویل خودرو در تمامی فرودگاه‌های ایران
  • اجاره خودرو بدون نیاز به چک و سند
  • پشتیبانی و ارائه خدمات تعمیر و نگهداری خودرو در تمام طول مدت اجاره بدون دریافت هزینه
  • امکان تعویض خودرو در طول مدت زمان اجاره
  • تحویل خودرو با بیمه بدنه و بیمه ثالث کامل
  • رزرو آنلاین و تلفنی خودرو
  • تحویل و استرداد خودرو در تمامی شهرستان‌ها
  • کیلومتر آزاد تحت شرایط قرارداد ویژه
  • در اختیار گذاشتن وسایل سفر و تفریحاتی برای مشتریان
  • اجاره خودرو با راننده مسلط به زبان انگلیسی و فرانسوی و ایتالیایی
  • رزرو هتل، ویلا، بلیط هواپیما و مراکز تفریحی
  • تورهای گردشی یک و چند روزه در تهران و شهرستان‌ها
  • ترانسفر فرودگاهی
  • اجاره ماشین با راننده و خدمات مجالس و مهمانی‌ها
  • اجاره ماشین عروس
  • خدمات و پشتیبانی ۲۴ ساعته
  • تاکسی فرودگاه

در نهایت

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، خرید یا اجاره خودرو، هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. شما با اجاره خودرو دسترسی راحت‌تر و بیشتری به انواع مختلف خودرو ها دارید و نیازی به پرداخت هزینه هنگفت خرید ماشین نیز نیست. اما به طور کلی برای تصمیم گیری میان خرید یا اجاره ماشین، شما باید به هزینه‌ها و برنامه‌های خود دقت کنید و با توجه به آن‌ها تصمیم گیری نمایید.

اجاره خودرو برای مدت کوتاه برای چه افرادی مناسب‌تر است؟

اجاره خودرو برای مدت کوتاه برای افرادی که قصد دارند از خودروی لوکسی استفاده کنند بسیار مناسب‌تر از خرید خودرو است.

خرید خودرو نسبت به اجاره خودرو چه معایبی دارد؟

خرید خودرو معایبی مانند هزینه بالا، افت قیمت و هزینه تعمیرات و نگهداری دارد.

برای افرادی که هر روز نیاز به خودروی شخصی دارند کدام گزینه مناسب‌تر است؟ خرید یا اجاره خودرو؟

برای افرادی که هر روز نیاز به خودروی شخصی دارند، خرید خودرو گزینه به مراتب مناسب‌تری است.

اجاره ماشین لوکس برای مدت کوتاه و چند ساعت چه کاربردهایی دارد؟

اجاره ماشین لوکس برای مدت کوتاه و چند ساعت، برای ماشین عروس و قرارهای کاری کاربرد دارد.

37
|
12 دیدگاه دربارهٔ «خرید یا اجاره خودرو؟ راهنمای خودرو بخریم یا کرایه کنیم»
  1. من میخوام یه سفر خانوداگی 6 نفره برم و ماشین اجاره کنم. چه مدل ماشینی بدردم میخوره؟

    1. سهیلا دوست‌صفت

      سلام. شما برای یک سفر خواندگی 6 نفره با خودرو اجاره‌ای باید خودروهای شاسی بلند 7 نفره مثل لندکروز، فیدلیتی و… را انتخاب کنید.

  2. داریوش مرادی

    من برای عروسیم یه ماشین لوکس میخوام نمیدونم بخرم بهتره یا اجاره کنم؟

    1. شادی قلی‌خانی

      سلام و وقت بخیر. پیشنهاد می‌کنیم ماشین اجاره کنید. معمولا افرادیکه به یک خودروی لوکس تنها برای یک شب نیاز دارند از خدمات اجاره ماشین استفاده می‌کنند. زیرا هزینه خرید و استهلاک نگه‌داری ماشین خیلی بیشتر از کرایه همان ماشین برای یک روز است.

    1. المیرا صمدی

      سلام وقت بخیر
      شما با انتخاب بیمه LDW می‌توانید بدون نگرانی رانندگی کنید و در صورت تصادف کمترین هزینه را متحمل می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه مدارک اجاره خودرو مراجعه کنید.

  3. سپهر دولتی

    من ماشین دارم میخوام واسه سرمایه گذاری بازم ماشین بخرم شنیدم بعضی شرکتا ماشین میگیرن برای اجاره شما هم اینکار میکنید؟

  4. شهاب اکبری

    من نمیتونم ماشینی که دوست دارم رو بخرم. برای یک قرار کاری یک روزه میتونم ازتون ماشین اجاره کنم؟

    1. شادی قلی‌خانی

      سلام و وقت بخیر. خدمات اجاره ماشین بدون راننده ما در تهران حداقل برای 3 روز رزرو می‌شود. اما می‌توانید برای قرار کاری یکروزه از خدمات اجاره خودرو بدون راننده استفاده کنید.

  5. امیرحسین جوادی

    اگه بخوام یه ماشین لوکس برای مسافرت کرایه کنم. بین ماشینهای لوکستون کدوم رو پیشنهاد میکنید؟

    1. شادی قلی‌خانی

      سلام و وقت بخیر. برای سفر اگر دوست دارید ماشین خیلی ایمن و راحتی سوار شوید پیشنهاد ما به شما لندکروز است. سایر خودروهای لوکس مانند BMW X3 و کیا سراتو نیز گزینه های راحت و محبوبی برای سفر هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن