خیابان های معروف تهران، مسیرهایی پر از فرهنگ و تاریخ

خیابان های معروف تهران

در تمام شهرهای دنیا، خیابان‌هایی وجود دارند که راوی تاریخ آن شهر هستند. تهران نیز از این موضوع مستثنا نیست. از آنجایی که تهران سالیان طولانی پایتخت ایران بوده‌ است، با مساحت 730 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 8 میلیون نفر خیابان‌های به نام بسیاری دارد که هر کدام به نوبه‌ی خود دیدنی هستند. 

حالا قدم زدن در خیابان های معروف تهران جزئی از تفریحات گردشگران محسوب می‌شود. این نکته را نیز باید گفت که لزوما خیابان های معروف تهران بافتی سنتی و قدیمی ندارند بلکه لوکس و مدرن نیز هستند؛ بیشترین مراکز خرید و اماکن تفریحی و گردشگری هم در این خیابان‌ها تعبیه شده‌اند. اگر قصد سفر به تهران دارید یا ساکن پایتخت هستید، با ما در شرکت بین المللی اجاره خودرو، سعادت رنت همراه باشید تا با هم خیابان های معروف تهران قدم بزنیم.

خیابان ولیعصر، طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه در تهران

خیابان ولیعصر تهران با طول 17 کیلومتر به طولانی‌ترین خیابان در خاورمیانه معروف است. این خیابان از اولین خیابان های معروف تهران به حساب می‌آید که کمتر کسی هست که نام آن را نشنیده باشد. خیابان ولیعصر از راه آهن آغاز و تا میدان تجریش ادامه میابد و سمت شمالی این خیابان جزو خیابان های بالا شهر تهران محسوب می‌شود.

در خیابان ولیعصر درختان چنار چند ساله را مشاهده می‌کنید که زیبایی خاصی به محیط بخشیده‌اند. در این خیابان بزرگ زیارتگاه امام زاده صالح، کاخ سعدآباد، باغ فردوس، تئاتر شهر، پارک دانشجو، بازار کامپیوتر رضا و ایران، سینما آفریقا، مرکز تجارت ایرانیان، پاساژ پردیس، بوستان ساعی، بوستان ملت، سازمان صدا و سیما و ده‌ها مکان نوستالژیک و معروف دیگر قرار دارند. 

خیابان ولیعصر، طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه در تهران

خیابان عودلاجان، از زیباترین خیابان‌های تهران

خیابان عودلاجان از زیباترین خیابان‌های تهران محسوب ‌می‌شود که منتهی به میدان بهارستان است. این خیابان جزو بهترین خیابان های تهران برای عکاسی به شمار می‌رود، زیرا دارای بازارهای سنتی، کوچه و خانه‌های قدیمی است که در حال حاضر از برخی از آنها به عنوان موزه استفاده می‌شود. شما با ورود به این خیابان و قدم زدن در آن حس و حال عجیبی خواهید داشت. از مکان‌های تاریخی و گردشگری معروفی که در خیابان عودلاجان قابل مشاهده است می‌توان به سرای کاظمی؛ حمام نواب، بازارچه سنتی، زیارتگاه امام‌زاده یحیی، خانه‌ی شهید مدرس، خانه‌ی مهرانگیز کامبیز، مسجد و مدرسه‌ی معمارباشی، خانه‌ی دبیرالملک، کنیسه‌‌ی عزرا یعقوب اشاره کرد که در رابطه با هریک از آنها می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. 

خیابان عودلاجان، از زیباترین خیابان‌های تهران

خیابان سی تیر، خیابانی برای دور دور در تهران

خیابان سی تیر از خیابان های معروف تهران برای دور دور است. در گذشته در میان مردم این خیابان به نام قوام السلطنه شناخته شده بود زیرا شخصی برجسته به نام قوام خانه‌ای بسیار بزرگ و باشکوه در این خیابان ساخته بود. پیاده روی در هوای آزاد و بدون ماشین روی سنگ فرش این خیابان باعث شد تا به یکی از بهترین لوکیشن های عکاسی خیابانی در تهران تبدیل شود. در خیابان سی تیر تعداد بالای کانکس‌ فروش غذاهای سنتی و فست‌فودی را نیز می‌توانید مشاهده کنید. از مکان‌های گردشگری و تاریخی این خیابان می‌توان به موزه‌های آبگینه، کافه نادری، کلیسای کره‌ای، کنیسه حییم، بنیاد سینمایی فارابی، کلیسای انجیلی پطرس اشاره کرد.

خیابان سی تیر، خیابانی برای دور دور در تهران

خیابان سهروردی یا پالیزی، خیابان شکم‌گردی تهران

اگر عاشق چشیدن ساندویچ‌های غول پیکر و عجیب و غریب هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به خیابان سهروردی و میدان پالیزی از خیابان های معروف تهران سر بزنید. این خیابان مرکز شکم‌گردی اصلی تهران را تشکیل می‌دهد زیرا در کنار هم چند رستوران، ساندویچی و آب‌میوه و بستنی در آن به چشم می‌خورند. شما هر ساعتی از شبانه‌روز به این خیابان بروید شاهد ازدحام جمعیت برای خرید ساندویچ‌های اژدر زاپاتا و بستنی خواهید بود. 

مقاله پیشنهادی: راهنمای جامع تهران گردی | جاذبه های گردشگری تهران همراه با شب گردی

از جاذبه‌های گردشگری خیابان سهروردی (پالیزی) می‌توان به پارک زیبای اندیشه، مرکز خرید اندیشه، عمارت کلاه فرنگی (بی سیم)، پلاتو سلطنتی احمد شاه اشاره کرد. 

خیابان سهروردی یا پالیزی

خیابان باهنر یا نیاوران، خیابان ساختمان‌های لوکس تهران

خیابان باهنر (نیاوران) از شمالی‌ترین خیابان‌های شهر تهران است که از میدان قدس در انتهای خیابان شریعتی آغاز و در انتها به ورودی خیابان دارآباد می‌رسد. نیاوران نام قدیمی خیابان باهنر، بوده است که همچنان بسیاری از ساکنان این منطقه و پایتخت‌نشینان، این خیابان را به همین عنوان می‌شناسند. خیابان باهنر یا نیاوران در گذشته‌ محل ییلاق پادشاهان قاجار و پهلوی بود است. از جاذبه‌های این خیابان می‌توان به کاخ نیاوران، پارک نیاوران، پارک جنگلی منظریه، بوستان جمشیدیه، امامزاده صالح، خانه موزه‌ی سیمین و جلال اشاره کرد. 

خیابان باهنر یا نیاوران، خیابان ساختمان‌های لوکس تهران

خیابان دارآباد، خیابان خوش آب و هوای تهران 

دارآباد در گذشته به‌دلیل دارا بودن درختان فراوان و پربارش به این نام معروف شد. این منطقه‌ی خوش آب و هوای تهران در گذشته به نام شاه آباد نیز معروف بود، زیرا مظفرالدین شاه قاجار در زمان پادشاهی‌ خود در کاخ دارآباد زندگی می‌کرد. خیابان دارآباد به دلیل ساختار دهکده‌ای که از گذشته داشته است، پیچ‌وخم‌های زیادی دارد. خیابان دارآباد در انتها به کوه‌پایه‌های البرز می‌رسد. از مراکز گردشگری و جذاب خیابان دارآباد می‌توان به موزه‌ی طبیعت و حیات وحش دارآباد، کوه سیمین قلعه، شهربازی دکتر لند، پارک ساحلی دارآباد و کاخ مظفرالدین شاه اشاره کرد. 

خیابان دارآباد، خیابان خوش آب و هوای تهران 

بلوار کشاورز، از زیباترین خیابان‌های تهران

از زیباترین خیابان‌های مرکز شهر تهران، می‌توان به بلوار کشاورز اشاره کرد. بلوار کشاورز در گذشته‌ به نام الیزابت نیز معروف بوده است. به دلیل عبور رود کرج از میان این خیابان، فضای سبز با انواع درخت و گل در آن ایجاد شده است. بلوار کشاورز با داشتن آب نما در وسط خیابان و درختان تنومند، فضایی دلنشین و زیبا برای پیاده روی به وجود آورده است. از مهمترین مراکز و اماکن موجود در این خیابان می‌توان به پارک لاله، بازارچه‌ی خوداشتغالی لاله، موزه‌ی هنرهای معاصر، موزه‌ی فرش، سینما قدس، فدراسیون‌های شطرنج، بدمینتون و آمادگی جسمانی اشاره کرد.

بلوار کشاورزی تهران

خیابان دربند، خیابان دیدنی تهران

دربند در محدوده‌ی شمال تهران از میدان قدس شروع و تا پای کوه دربند ادامه دارد. طول این خیابان حدود 3 کیلومتر است. در طول مسیر این خیابان، پیچ‌وخم‌های زیادی وجود دارد و بخش‌هایی از آن نیز یک طرفه رو به شمال است. خیابان دربند در بعضی قسمت‌ها به‌دلیل قرار گرفتن در پای کوه، شیب زیادی دارد. این خیابان در گذشته بخش‌هایی از دهکده سربند بوده که موقعیت جغرافیایی آن، باعث این نام‌گذاری بوده است. خیابان دربند از جالب توجه‌ترین مناطق مورد توجه گردشگران خارجی نیز هست. از مهم‌ترین جاذبه‌های خیابان دربند می‌توان کاخ سعد آباد، رستوران‌های دربند، زیارتگاه امامزاده ابراهیم دربند، دره‌ی اوسون دربند و آبشار سوتک اشاره کرد.

خیابان دربند، خیابان دیدنی تهران

خیابان درکه، خیابان نوستالژیک تهران 

اگر به پیاده‌روی علاقه دارید، می‌توانید در این خیابان خوش آب و هوا قدم بزنید و از تماشای خانه‌های قدیمی رنگارنگ، رودخانه و… لذت ببرید. این خیابان از میدان شهریاری شروع و تا خیابان میر اسماعیلی ادامه دارد. رودخانه‌ی درکه که سرچشمه‌ی آن از کوهستان‌ شمالی است، با بخش‌ زیادی از این خیابان به صورت موازی پیش می‌رود. خیابان درکه در گذشته بخش غربی منطقه‌ی شمیران بوده و یکی از مسیرهای صعود به قله توچال از این خیابان می‌گذرد. پناهگاه پلنگ چال در مسیر قله‌های پلنگ چال و توچال، مقصد بسیاری از کوهنوردان در روزهای تعطیل است. کافه و رستوران‌های پای کوه، جنگل کارا، دانشگاه شهید بهشتی، خانه معلم درکه، پارک درکه از مهم‌ترین جاذبه‌های خیابان درکه محسوب می‌شوند.

خیابان درکه، خیابان نوستالژیک تهران

خیابان لاله زار، خیابان قدیمی تهران 

خیابان لاله زار از خیابان‌های قدیمی و زیبای تهران است که در مرکز شهر در منطقه 12 قرار گرفته است. قدمت این خیابان به دوره‌ی قاجار می‌رسد که از خیابان انقلاب شروع شده و تا میدان امام خمینی نیز ادامه پیدا می کند. در این خیابان باغ گلی وجود دارد که نام لاله زار نیز برگرفته از آن است و از دیدنی‌های بسیار محبوب آن به شمار می‌رود. به دلیل وجود بناها و جاهای دیدنی خاصی که در این خیابان است، مردم علاقمند به قدم زدن در این خیابان هستند. از مهمترین مکان‌های دیدنی این خیابان می‌توان به خانه و باغ امین السلطان، عمارت مشیرالدوله، تئاتر نصر، سینما رکس و... اشاره کرد.

خیابان لاله زار، خیابان قدیمی تهران 

سخن آخر

خیابان‌ های معروف تهران بسیار هستند و در اینجا سعی کردیم به پرطرفدارترین‌ها و جذاب‌های این خیابان‌ها اشاره کنیم. برای اینکه به هر کدام از این خیابان‌ها بروید نیاز نیست به خود سختی دهید و از وسیله‌های نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید. سعادت رنت با توجه به بودجه‌ی شما خودرویی تمیز بدون هیچ مشکل فنی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به هر مکانی که مد نظرتان است بدون توجه به ساعت و روز بروید. 

در ضمن می‌توانید از سعادت رنت خودرو را با راننده رنت کنید تا با کمترین ریسک به محل مورد نظر برسید بدون اینکه مسئولیتی بر عهده‌ی شما باشد. در این سرویس تمام مسئولیت‌ها و خسارات احتمالی همچون دزدی، جریمه و تصادف بر عهده‌ی راننده و شرکت خواهد بود. برای اینکه بتوانید اطلاعات دقیق‌تری در زمینه‌ی خودروها و شرایط اجاره‌ی آنها بدست آورید شما را به بازدید از صفحه‌ی اجاره خودرو دعوت می‌کنیم.

سوالات متداول

معروف‌ترین خیابان شمال تهران کجاست؟

اندرزگو، جردن، فرشته، دیباجی، باهنر و کامرانیه از معروف‌ترین خیابان‌های شمالی تهران هستند. 

بهترین خیابان ها برای پیاده روی در تهران کجا هستند؟

خیابان ولیعصر، کوچه‌های دروس، سی تیر، بلوار کشاورز، خیابان انقلاب، خیابان عودلاجان خیابان‌های مناسبی برای پیاده‌روی در تهران هستند.

(5.00)
:
نظر خود را بنویسید
نظرات