تاریخچه شرکت بی ام و BMW | داستان بی ام دبلیو

تاریخچه شرکت بی ام و BMW

ب‌ ام‌ و یا بی ام دبلیو (BMW) برندی آلمانی است که همواره نقشی مهم در صنعت خودروسازی جهان داشته است. شرکت بی ام دبلیو (BMW) دوازدهمین کمپانی بزرگ خودروسازی جهان است که در میان همگان و به ویژه ایرانیان به عنوان سازنده‌ی خودروهای لوکس و لاکچری شناخته می‌شود و این شهرت دلیلی ندارد جز این که در میان بیش از ۲ میلیون تولیدات خودرو در سال به ندرت یک ماشین اقتصادی در بین تولیدات شرکت بی ام دبلیو پیدا می‌شود.

داستان شرکت بی ام دبلیو برای دوستداران این برند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است؛ با دانستن تاریخچه برند ماشین BMW متوجه خواهید شد که با چه مشقت‌هایی این کمپانی به موفقیت فعلی خود رسیده است.

تاریخچه برند ماشین BMW

بی ام دبلیو (BMW) مخفف (Bayerische Motoren Werke) است که فارسی آن "صنایع موتوری بایرن" می‌شود. آغاز داستان برند BMW به سال 1916 بازمی‌گردد که توسط فردی به نام فرانتس یوزف پوپ تأسیس شد. فعالیت ابتدایی این شرکت تولید قطعات هواپیما بود و 12 سال در این زمینه فعالیت داشت که در نهایت به دلیل قطعنامه‌ی ورسای صاحبان آن مجبور شدند که بخش تولید موتور هواپیمای خود را متوقف کنند.

کارخانه‌ی بی ام و تا سال 1923 تنها موتورسیکلت می‌ساخت و با برداشته شدن تحریم‌ها در سال 1928 تولید خودرو را آغاز کرد.
در تاریخچه بی ام دبلیو (BMW) آمده است که این شرکت، در سال 1928 توانست کمپانی خودروسازی اتومبیل ورک (automobile werk) را خریداری کند و اینگونه بود که اولین خودروی خود را تحت عنوان دیکسی-3 وارد بازار جهانی ماشین‌سازی کرد.

بی ام و دیکسی

سهامداران شرکت BMW

امروزه بیشتر سهام شرکت بی ام و در اختیار خانواده‌ی کوانْدْت (Quandt) قرار دارد که در ادامه می‌توانید آمار ریز سهام این شرکت را که مربوط به سال 2017 است، به صورت کامل مشاهده کنید. 

اشتفان کواندت 17/64درصد: اشتفان کواندت، متولد نهم ماه می سال  ۱۹۶۶ است و از سهام‌داران اصلی شرکت ب‌ام‌و با دارایی خالص ۱۵٫۱ میلیارد دلار به شمار می‌رود وی در سال 2014 در رتبه‌ی ششم از فهرست ثروتمندترین افراد آلمان قرار گرفت.
یوهانا کواندت 16/70 درصد: یوهانا کواندت، متولد ۲۱ ژوئن ۱۹۲۶ بیوه و وارث هربرت کواندت است و در ماه مارس ۲۰۱۴ با دارایی خالص ۱۳ میلیارد دلار، از سوی مجله‌ی فوربز در رتبه ۸ از فهرست ثروتمندترین افراد آلمان قرار گرفت.
سوزانا کلاتن ۱۲/۶ درصد: سوزانه کلاتن (Susanne Klatten) متولد ۲۸ آوریل ۱۹۶۲، یکی از بزرگترین کارآفرین و سرمایه‌داران کشور آلمان است که از سهام‌داران اصلی شرکت ب‌ام‌و (BMW) نیز هست. وی در ماه مارس ۲۰۱۴ با دارایی خالص ۱۶٫۹ میلیارد دلار در رتبه‌ی پنجم از فهرست ثروتمندترین افراد آلمان قرار گرفت.
سهام آزاد عرضه‌شده در بورس: ۵۳/۳ درصد
درآمد شرکت بی ام و:  ۹۸٫۶۷ میلیارد یورو
سود خالص:  ۷٫۷۰ میلیارد یورو
مجموع دارایی شرکت بی ام و:  ۱۹۳٫۴۸ میلیارد یورو
تعداد کارکنان شرکت بی ام: ۱۲۹٬۹۳۲ نفر

خانواده‌ی کوانْدْت

داستان لوگوی برند بی ام و

لوگوی بی ام و و رنگهای آن برگرفته از پرچم ایالت باواریای آلمان است؛ البته به دلیل این‌که ایالت باواریا قوانین تجاری بازرگانی سختگیرانه‌ای داشت در نهایت رنگهای لوگو دقیقا برعکس ترتیب رنگهای پرچم شد. در گذشته با درج یک آگهی که در روزنامه‌ای که لوگوی بی ام دبلیو (BMW) را روی پره‌های یک هواپیما نشان می‌داد این شایعه بین مردم گسترش پیدا کرد که چندی بعد این بخش از داستان  شرکت بی ام و (BMW) توسط مدیران شرکت تکذیب شد.

لوگوی برند بی ام و

ویژگی های شاخص ماشین های بی ام و

تاریخچه برند ماشین BMW نشان می‌دهد که در همان ابتدا کیفیت محصولات بالا بوده است و امروزه نیز ویژگی‌های بسیاری که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم باعث افزایش خرید این خودرو شده است.

ایمنی و امنیت بالای ماشین BMW

همانطور که در تاریخچه برند ماشین BMW از ابتدا تاکنون مشخص است؛ این شرکت برای ایجاد ایمنی امکانات خاصی را فراهم ساخته است. خودروهای این برند دارای ویژگی‌های بسیاری برای افزایش ایمنی هستند از جمله: امکانی که احساس برخورد و ضربه را به صفر می‌رسانند، کنترل هشدار نقطه کور، کنترل پایداری، سیستم ترمز پیشرفته، دید در شب، هشدار خروج از خط، هشدار صاف شدن تایرها، کنترل کروز.

کارایی بالای ماشین های بی ام و

خودروهای برند بی ام و (BMW) دارای عملکرد و سرعت بالا بوده و از موتورهای توربوشارژ V-6 یا  V-8  بهره‌مند هستند. طراحی سیستم تعلیق دقیق که با کمک آن سرنشینان به هیچ عنوان نوسانات وارده به چرخ‌ها که ناشی از ناهمواری جاده‌هاست را احساس نخواهند کرد.

طول عمر و دوام بالای محصولات برند BMW

همانطور که با مرور تاریخچه برند ماشین BMW مشخص است اگر به خوبی از اتومبیل مراقبت کنید، هزینه‌ی تعمیر و نگهداری آن بالا نخواهد بود. در واقع به دلیل کیفیت بالا در ساخت تمام محصولات و قطعات شرکت BMW ماشین‌های این برند طول عمر بالایی دارند.

طراحی مدرن و لوکس ماشین های بی ام و

با مشاهده‌ی تاریخچه برند ماشین BMW متوجه خواهید شد که خودروهای ساخته شده توسط این برند همیشه از لوکس‌ترین اتومبیل‌های جهان بودند. به طوری که در طراحی این خودروها از داخل کابین گرفته تا بیرون می‌توانید نوآوری را به وضوح مشاهده کنید و بدانید که هیچ شرکت خودروسازی در جهان قابل مقایسه با آن نیست.

نام گذاری خودروهای بی ام و چگونه است؟

از تاریخچه برند ماشین BMW مشخص است که نحوه‌ی نام‌گذاری این شرکت از سه رقم تشکیل می‌شده که رقم ابتدای آن نشان‌دهنده‌ی سری خودرو (که اگر فرد باشد مدل معمولی و اعداد زوج به مدل‌های اسپرت اختصاص داده می‌شود)، رقم دوم و سوم نیز دارای ارتباطی مستقیم با مشخصات موتور هستند؛ برای مثال 320 به معنی سری 3 مجهز به موتور 2 لیتری است؛ همچنین معنی حرف آخر نام خودروهای بی ام و (BMW) سوخت آنها را مشخص می‌کند که در زیر به طور کامل مشخص شده است:

  • نماد e به معنی پلاگین‌هیبریدی
  • نماد i به معنی بنزینی
  • نماد d به معنی دیزلی

آشنایی با سری های خودروی بی ام و

در ادامه‌ی این بخش از وب‌سایت سعادت رنت به سری خودروهایی که از ابتدا در تاریخچه برند ماشین BMW از آنها یاد شده است تا تولیدات روز این شرکت را  مرور می‌کنیم.  

BMW سری 1

سری 1 کوچک‌‌ترین نمونه از تولیدات شرکت ب ام و (BMW) است که از سال ۲۰۱۱ میلادی در خط تولید این شرکت قرار گرفت و در کشورهای مختلفی مانند هند، چین و برزیل نیز تولید می‌شود. سری‌های اول خودروهای بی ام و خودروهایی هستند که طراحی ساده و قیمتی متوسط داشتند. توصیه می‌شود برای روغن موتور بی ام و (BMW) از مدل‌های معمولی آن استفاده کنید؛ زیرا که طراحی موتورهای آنها پیچیدگی موتورهای ماشین‌های سری جدید این برند را ندارند.

BMW سری 1

معروفترین مدل و تیپ های BMW

از مدل‌ و تیپ‌های مختلف و مشهور بی ام و سری ۱ می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • بی ام ‌و (BMW) سری ۱ مدل ۱۱۶ بنزینی
  • بی ‌ام‌ و (BMW) سری ۱ مدل ۱۱۸ بنزینی
  • بی ‌ام ‌و (BMW) سری ۱ مدل ۱۲۵ بنزینی
  • بی ‌ام ‌و (BMW) سری ۱ مدل M 135 بنزینی
  • بی ‌ام‌ و (BMW) سری ۱ مدل M 140i بنزینی
  • بی ‌ام ‌و (BMW) سری ۱ مدل ۱۱۴ دیزلی
  • بی ام و (BMW) سری ۱ مدل ۱۱۶ دیزلی
  • بی ‌ام ‌و (BMW) سری ۱ مدل ۱۱۸ دیزلی
  • بی ام ‌و (BMW) سری ۱ مدل ۱۲۰ دیزلی
  • بی ام و (BMW) سری ۱ مدل ۱۲۵ دیزلی

BMW سری 2

سری 2 بی ام دبلیو از نمونه‌های لوکس و مجهز دارای سقف جمع شونده هستند که در سال ۲۰۱۳ میلادی به بازارهای جهانی عرضه گردیدند.

انواع این سری از بی ام و به شرح زیر است:

بی ام و (BMW) سری ۲ مدل ۲۱۸i

بی ام و (BMW) سری ۲ مدل ۲۲۰

بی ام و (BMW) سری ۲ مدل ۲۲۸i

بی ام و (BMW) سری ۲ مدل ۲۳۵iM

بی ام و (BMW) سری ۲ مدل M240i بنزینی

بی ام و (BMW) سری ۲ مدل پرقدرت M2 بنزینی

بی ام و (BMW) سری ۲ مدل ۲۱۸d دیزلی

بی ام و (BMW) سری ۲ مدل ۲۲۰d

بی ام و (BMW) سری مدل ۲۲۵d دیزل

BMW سری 2

BMW سری 3

سری ۳ که از آن در تاریخچه برند ماشین BMW به عنوان پرطرفدارترین خودروها یاد شده است در سال ۱۹۷۵ میلادی طراحی و تولید شد. در حال حاضر چند نسخه بعد از نمونه‌ی اولیه‌ی آن ساخته شده است و جزء پرطرفدارترین نمونه‌های این برند به شمار می‌آیند.


انواع این سری از بی ام و (BMW) با سال تولید در زیر مشخص شده است.

محصول سال‌های ۱۹۷۵ میلادی تا ۱۹۸۳ میلادی

نسل 2 محصول سال‌های ۱۹۸۳ میلادی تا ۱۹۹۱ میلادی

نسل 3 محصول سال‌های ۱۹۹۱ میلادی تا ۲۰۰۰ میلادی

نسل 4 محصول سال‌های ۲۰۰۰ میلادی تا ۲۰۰۶ میلادی

نسل 5 محصول سال‌های ۲۰۰۴ میلادی تا ۲۰۱۳ میلادی

نسل 6 محصول سال ۲۰۱۱ تا کنون

BMW سری 3

BMW سری 4

در بی ام و (BMW) سری 4 شاهد یک خودروی لوکس و پرقدرت هستیم که در سال 2014 به بازار عرضه شده است.

از مدل‌های مختلف این سری خودرو می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

مدل ۴۱۸i کوپه بنزینی
مدل ۴۲۰i کوپه بنزینی
مدل ۴۳۰i کوپه بنزینی
مدل ۴۴۰i کوپه بنزینی
۴ مدل M4
مدل ۴۱۸d کوپه دیزل
مدل ۴۱۸d کوپه دیزل
مدل ۴۲۰d کوپه دیزل
مدل ۴۲۵d کوپه دیزل
مدل ۴۳۰d کوپه دیزل
مدل ۴۳۵d کوپه دیزل

BMW سری 4

    BMW سری 5

    سری 5 بی ام و نیز جزء مدل‌‌های محبوب و پر استقبال این برند ‌است که در تاریخچه برند ماشین BMW  نیز این موضوع آمده است. این سری اولین بار در سال ۱۹۷۲ میلادی ساخته شد و وارد بازارهای جهانی خودرو گشت.

    از سری 5 تا به‌حال 6 نسل موفق تولید شده است که نسل هفتم آن از سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون در دسترس علاقمندان این خودرو قرار دارد. تعدادی از مدل‌های این سری به شرح زیر است:

    مدل M550i سدان بنزینی
    مدل ۵ M5
    مدل ۵۲۰d سدان دیزل
    مدل ۵۳۰d سدان دیزل
    مدل ۵۳۰ iPerformance

    BMW سری 5

      BMW سری 6

      سری ۶ برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی به بازار عرضه شد. برند بی ام و (BMW) در این سری ترکیبی از زیبایی، تجمل و توانایی‌‌های یک خودروی اسپرت را به نمایش گذاشت. از سری 6 دو نسل تولید شده است که آخرین نسل مربوط به سال 2011 می‌باشد و تاکنون در خط تولید شرکت بی ام و (BMW) قرار دارد.
      نسل‌های مختلف این خودرو عبارتند از:

      • مدل ۶۴۰i کوپه بنزینی
      • ۶۵۰i کوپه بنزینی
      • ۶۴۰d کوپه دیزلی
      • مدل M6 کوپه بنزینی

      بی ام و سری 7

      سری ۷ برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ به بازارهای جهانی ارائه شد که جزء خودروهای سدان (خودروهای معمولی) سایز بزرگ دسته‌بندی می‌شوند.

      از مدل‌‌های تولیدی بی ام و سری ۷ در حال حاضر می‌توان از نمونه‌های زیر یاد کرد:

      ۷۳۰i سدان بنزینی
      مدل ۷۳۰Li سدان بنزینی
      مدل ۷۴۰i سدان بنزینی
      مدل ۷۵۰Li سدان بنزینی
      مدل ۷۵۰i سدان بنزینی
      مدل ۷۶۰Li سدان بنزینی

      BMW سری 7

        بی ام و سری 8

        سری ۸ نمونه‌ای از خودروهای کوپه‌ی سایز بزرگ بی ام دبلیو است که اولین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی به بازارها جهانی عرضه گردید.

        نمونه‌ی جدید این خودرو به نام بی ام و (BMW) سری ۷ برای رقابت با شرکت مرسدس بنز می‌باشد که از امکانات فنی بسیار بالا و قدرتمند بهره‌مند است و خودرویی بسیار لوکس و جذاب به‌شمار می‌آید.

        BMW سری 8

        بی ام و سری X

        سری X خودروهای شاسی بلند هستند که با استناد به تاریخچه برند ماشین BMW در انتهای دهه 1990 میلادی و در پی افزایش تقاضای مشتریان برای خودروهای شاسی بلند سایزهای کوچک و متوسط، شرکت خودروسازی آلمانی ب ام و (BMW) دست به طراحی و تولید این کلاس از خودروها زد.
        از نمونه‌های تولید شده در کلاس بدنه‌ی بی ام و (BMW) سری X می‌توان از نمونه‌های زیر نام برد:

        بی ام و X1
        بی ام و X2
        بی ام و X3
        بی ام و X4
        بی ام و X5
        بی ام و X6
        بی ام و X7

        BMW سری X

          BMW سری i

          سری i  خودروهای هیبریدی هستند که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی ساخته شدند.

          در حال حاضر خودروهای این بخش از شرکت بی ام و (BMW) تحت عنوان آی‌پرفورمنس (iPerformance) تولید شده و شامل نمونه‌‌های زیر هستند.

          بی ام و i3
          بی ام و  i8

            بی ام و سری M

            این سری از مدل‌های بی ام دبلیو (BMW) دارای قابلیت‌های دینامیکی بسیار بالا هستند و از نظر ظاهری نسبت به مدل‌های استاندارد شامل تغییرات اساسی شده‌اند. M2 تا M6 مدل‌های مختلف این سری هستند.

            BMW سری M

            جمع بندی
            در مقاله‌ی تاریخچه برند ماشین BMW شما به صورت کامل با این برند آشنا شدید و اگر از مشتاقان این برند هستید اما توان خرید خودروهای این برند را ندارید، می‌توانید از طریق شرکت سعادت رنت برای کرایه ماشین اقدام کنید. 
            همانطور که می‌دانید سعادت رنت دارای چند شعبه‌ی فعال در شهرهای مختلف ایران، ترکیه و امارات است که از این برند معروف خودروهای در حد صفر کیلومتر را آماده‌ی ارائه به شما عزیز دارد. در هر کدام از شعب می‌توانید خودروهای برند بی ام و (BMW) را به صورت با راننده یا بدون راننده اجاره کنید و از امکانات آن بهره‌مند شوید.  
            سوالات متداول

            قدمت برند بی ام و چقدر است؟

            در تاریخچه برند ماشین BMW مشخص شده است که این شرکت از سال 1916 فعالیت خود را در صنعت هواپیماسازی شروع کرد و در سال 1928 به طور رسمی اولین خودروی خود را تولید کرده است.

            برند بی ام و برای چه کشوری است؟

            این شرکت خودروساز در کشور آلمان شهر بایرن مونیخ فعالیت خود را شروع کرده است که در حال حاضر در 8 کشور جهان دارای خط تولید می‌باشد. 

            مستقیم ترین مسیر تهران تا تبریز چند کیلومتر است؟


             

            (5.00)
            :
            نظر خود را بنویسید
            نظرات