تفاوت بیزینس و اکونومی در چیست؟

تفاوت بیزینس و اکونومی در چیست؟

از تفاوت بیزینس و اکونومی چیزی می‌دانید؟ بیزینس و اکونومی دو کلاس پروازی پرطرفدار هستند که هر کدام از آنها خدمات خاص و مربوط به خود را به مسافران ارائه می‌دهند. در حالت کلی کلاس پروازی به این معناست که می‌توانید با تعیین آن سطح پرواز خود را مشخص کرده و متناسب با آن، خدمات سفر هوایی را دریافت کنید؛ بنابراین لازم است پیش از خرید بلیط هواپیما، با تفاوت بیزینس و اکونومی آشنا شوید تا بتوانید بلیطی مناسب با شرایط و خواست خود خریداری کنید. 

هرکدام از کلاس‌های پروازی با نام‌های اختصاری متفاوتی نشان داده می‌شوند که هر کدام از این نام‌‌ها شرایط متفاوتی دارند. پرواز اکونومی در بلیط با نام اختصاری Y، پرواز بیزینس با نام اختصاری C، پرواز فرست کلاس با نام اختصاری F و پرواز پریمیوم اکونومی با P مشخص می‌شوند.

در این صفحه از سعادت رنت با ما همراه باشید تا با تفاوت بیزینس و اکونومی و قیمت آنها آشنا شوید و بهترین انتخاب را در خرید بلیط سفر هوایی داشته باشید.

کلاس پروازی بیزینس یا بیزینس کلاس

پرواز بیزینس یا تجاری (Business) از پروازهای محبوب و گران‌قیمت است که بیشتر برای مسیرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از اصلی‌ترین مزیت بیزینس و تفاوت بیزینس و اکونومی فضای آزاد آن است که این امکان را برای مسافران فراهم می‌کند تا بتوانند در طول پرواز دراز کشیده و استراحت کنند. 

پذیرایی در این کلاس پروازی به مدت‌زمان سفر شما وابسته است. به این صورت که اگر سفری طولانی در پیش داشته باشید، به جز شام و ناهار که به انتخاب شما سرو می‌شود، می‌توانید میان‌وعده‌ای مختصر یا نوشیدنی سفارش دهید. کیفیت غذا در کلاس پروازی بیزینس بالا بوده و نوع سرو آن نیز با اکونومی متفاوت است. در پروازهای بیزینس کلاس معمولا بارهای مسافران پیش از سایرین تحویل داده می‌شود که این موضوع بیانگر اتلاف وقت کمتر پس از پرواز خواهد بود.

برای خرید بلیط پرواز بیزینس کلاس لازم نیست کار خاصی انجام دهید؛ زیرا روش خرید آن کاملا با بلیط‌های اکونومی یکسان است و تنها فرق آن انتخاب نوع کلاس پرواز است که باید هنگام خرید در سیستم ثبت شود.

کلاس پروازی بیزینس

کلاس پروازی اکونومی

پرواز اکونومی یا اقتصادی (Economy) رایج‌ترین نوع کلاس پروازی است که در سراسر جهان انجام می‌شود و دارای بیشترین تعداد مسافر است. این پرواز معمولا برای افرادی مناسب است که تصمیم دارند سفری ارزان و کم‌هزینه تجربه کنند. البته باید به این نکته توجه کنید که کیفیت خدمات و امکانات کلاس پروازی اکونومی از سایر کلاس‌ها پایین‌تر است و انتخاب ایرلاین نیز بر میزان کیفیت تاثیرگذار خواهد بود. 

کلاس پروازی اکونومی

کلاس پروازی پریمیوم اکونومی

پروازهای اکونومی دارای نوع پریمیوم نیز هستند که امکاناتی چون فضای صندلی بیشتر، پذیرایی بهتر، حمل بار مسافران و... دارند. در این پرواز صندلی‌ها با فاصله‌ی بیشتری قرار گرفته و از نظر اندازه بزرگتر هستند که نشستن روی آنها بسیار راحت خواهد بود. 

از نظر پذیرایی نیز به نسبت پروازهای اکونومی از کیفیت بالاتری برخوردار است اما در مقایسه با کلاس‌های پروازی درجه‌ی یک کیفیت پایین تری دارد. در صورت کلی پذیرایی به نوع شرکت هواپیمایی و خدمات ارائه دهنده آن بستگی دارد.

کلاس پروازی پریمیوم اکونومی

تفاوت بیزینس و اکونومی

پروازهای بیزینس کلاس و فرست کلاس از خدماتی هستند که هنگام خرید بلیط هواپیما باید به آن توجه کنید؛ زیرا تاثیر بسیاری بر ارائه‌ی خدمات پرواز و قیمت آن‌ها خواهند داشت. شاید بپرسید که تفاوت بیزینس و اکونومی در چیست؟ یا کدام یک از این دو پرواز برای ما بهتر است؟ 

برای پاسخ به این سوالات در ادامه با سعادت رنت همراه باشید تا با تفاوت این دو کلاس پروازی آشنا شده و انتخابی آگاهانه و کاملا متناسب با نیازهای خود داشته باشید.

تفاوت قیمت بیزینس و اکونومی

تفاوت در قیمت بیزینس و اکونومی، اولین اختلاف در کلاس‌های پروازی است که به توضیح آن خواهیم پرداخت. همان‌طور که از نام اکونومی مشخص است، این پرواز اقتصادی بوده و می‌توانید بلیط‌های آن را با قیمتی مناسب و به‌صرفه خریداری کنید. در واقع اکونومی ارزان‌ترین کلاس پروازی است که با کمترین خدمات و امکانات به مسافران ارائه می‌شود و می‌توانید با تهیه‌ی بلیط آن به مقاصد مختلف سفر کنید.

کلاس بیزینس در رده‌ی دوم کلاس‌های پروازی است که هزینه‌ی بلیط آن بالاتر از اکونومی است و همین امر سبب شده تا اکثر مسافران به تهیه‌ی بلیط اکونومی روی آورده و از خدمات این کلاس پروازی بهره‌مند شوند. البته ناگفته نماند که در کلاس پروازی بیزینس، خدمات با کیفیت بالاتری به مسافران عرضه شده و می‌توانید سفر راحت و خوبی را پشت سر بگذارید.

تعداد و محل قرارگیری صندلی‌ها در کلاس های مختلف پروازی

دیگر تفاوت بیزینس و اکونومی تعداد صندلی‌ها و محل قرارگیری آنها در هواپیماست که تاثیر زیادی بر کیفیت پرواز شما خواهد گذاشت. در کلاس پروازی اکونومی شاهد تعداد زیادی صندلی در هواپیما هستید که در انتهای هواپیما قرار گرفتند. در این کلاس صندلی‌ها در ردیف‌های دو سه دو، دو چهار دو یا سه سه قرار گرفته‌اند و فضای استراحت شما محدود به صندلی است که می‌توانید هنگام استراحت چند درجه آن را خم کنید.

در پروازهای بیزینس کلاس از صندلی‌های کمتری استفاده می‌شود که جلوتر از صندلی‌های کلاس اکونومی و بین کابین خلبان و درهای خروجی قرار گرفته‌اند؛ همچنین این صندلی‌ها به مانیتور و هدفون مجهز بوده و هنگام استراحت و خواب قابلیت تبدیل به تخت خواب شدن را دارند.

تفاوت بیزینس و اکونومی

تفاوت در اولویت پیاده شدن مسافران

مورد دیگر تفاوت بیزینس و اکونومی، اولویت خارج‌شدن مسافران از هواپیماست. همان‌طور که گفتیم در هواپیما صندلی‌های بیزینس کلاس جلوتر از اکونومی قرار گرفته‌اند پس در پیاده‌شدن از هواپیما، مسافران پرواز بیزینس بر اکونومی اولویت داشته و زودتر از هواپیما خارج می‌شوند. به‌این‌ترتیب اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایل بیشتری به خروج سریع از هواپیما و انجام کارهای خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم از کلاس‌های پروازی بیزینس استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید بلیط‌های کلاس پروازی اکونومی که هزینه‌ه‎ای به‌صرفه و اقتصادی دارند را خریداری کنید.

تفاوت در امکانات رفاهی کلاس های پروازی

در پروازهای اکونومی امکانات در حد بسیار ضعیفی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد به‌طوری‌که مسافران ممکن است حتی امکان شارژ کردن موبایل خود را نداشته باشند. البته این موضوع به ایرلاین انتخابی شما نیز بستگی خواهد داشت. در پروازهای اکونومی یک نمایشگر بزرگ برای کل کلاس در نظر گرفته شده است که شاید بتوانید با تماشای فیلم در حال پخش آن خود را سرگرم کنید.

در پروازهای بیزینس این موضوع کاملا بالعکس است؛ به این صورت که شما به امکاناتی چون مجلات و روزنامه‌ها، شارژ انواع وسایل الکترونیکی، استراحت در تخت‌های راحت و... را خواهید داشت؛ همچنین با نمایشگر بزرگی که برای صندلی شما تعبیه شده می‌توانید به فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های خاص و متنوع دسترسی داشته و در طول سفر مطابق میل و سلیقه‌ی خود به تماشای آنها بپردازید.

تفاوت غذا و پذیرایی در پروازهای بیزینس و اکونومی

دیگر تفاوت بیزینس و اکونومی در نحوه‌ی پذیرایی و سرو غذا در هواپیما است. در پروازهای اکونومی وعده‌های غذایی به‌صورت از پیش بسته‌بندی‌ شده و کاملا بهداشتی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد که در برخی از ایرلاین‌ها شما حق انتخاب بین دو نوع غذا را خواهید داشت و بر اساس سفارش شما غذا در اختیارتان قرار خواهد گرفت. سرو نوشیدنی نیز به طور معمول یکبار در طول پرواز انجام می‌گیرد که ممکن است باتوجه‌به تغییرات انجام شده در زمان پرواز این دفعات متغیر باشد.

در پروازهای بیزینس کلاس شرایط پذیرایی این‌گونه نیست. در این کلاس غذا به‌صورت گرم و در ظروف چینی سرو می‌شود. انتخاب غذا به صورت منو باز بوده و می‌توانید از بین غذاهای مختلفی که در منوی ایرلاین مشاهده می‌کنید، غذای مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید. سرو نوشیدنی نیز به درخواست شما بستگی دارد و می‌توانید هر زمان که مایل بودید درخواست سرو نوشیدنی کنید.

تفاوت پرواز اکونومی و بیزینس و فرست کلاس

تا این قسمت متوجه شدیم که شرکت‌های هواپیمایی بر اساس کلاس پرواز خدمات و امکانات متنوعی را به مسافران ارائه می‌دهند؛ همچنین در پروازهای خطوط هوایی سه کلاس پرواز وجود دارد که شامل اکونومی کلاس، بیزینس کلاس و فرست کلاس می‌شود. 

کلاس پرواز اکونومی معمولی‌ترین کلاس پروازی است که در تمام ایرلاین‌ها یافت می‌شود. کلاس پروازی بیزینس عموما برای سفرهای کاری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نسبت کلاس اکونومی از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است. 

سومین کلاس پرواز، فرست کلاس است که در آن خدمات و امکانات به‌صورت خیلی شیک و لاکچری به مسافران عرضه می‌شود. از جمله تفاوت پرواز اکونومی و بیزینس و فرست کلاس می‌توان به قیمت بلیط پرواز، تعداد صندلی‌های هواپیما، امکانات رفاهی، سرو و نوع غذا و ورود و خروج مسافران اشاره کرد.

به‌غیراز این موارد برخی از خطوط هوایی به مسافران فرست کلاس خود خدمات ترانسفر فرودگاهی ارائه می‌دهند. به‌این‌ترتیب مسافران هیچ نگرانی بابت رفت‌وآمد به فرودگاه و تردد خود نخواهند داشت.

اگر می‌خواهید از کلاس‌های پرواز اکونومی یا بیزینس استفاده کنید، نگران رفت و آمد خود نباشید. ما اینجاییم تا خدمات ترانسفر فرودگاهی را به تمام مسافران اعم از اکونومی، بیزینس و فرست کلاس ارائه داده و سفری به یاد ماندنی را برای شما رقم بزنیم. به این ترتیب می‌توانید با اجاره خودرو فرودگاه امام یا اجاره خودرو فرودگاه مهرآباد از خدمات ترانسفر فرودگاهی سعادت رنت بهره‌مند شوید.

تفاوت اکونومی و فرست کلاس

سخن آخر

در این صفحه از وب‌سایت سعادت رنت انواع کلاس‌های پروازی و خدمات آنها را به شما ارائه دادیم. حال که با تفاوت بیزینس و اکونومی آشنا شدید، خواهشمندیم نظر یا تجربیات خود را در مورد هرکدام از این سه کلاس پروازی در قسمت نظرات کاربران با ما در میان بگذارید.

اگر قصد سفر به اقصی‌نقاط دنیا را دارید، می‌توانید برای جابه‌جایی و گردش در مقصد از خدمات اجاره خودرو سعادت رنت بهره‌مند شوید. هر کجای این دنیا که باشید نمایندگان مجموعه‌ی سعادت رنت، خودروی انتخابی را به شما تحویل خواهند داد تا بتوانید سفری راحت و بی‌دغدغه تجربه کنید؛ همچنین می‌توانید علاوه بر اجاره خودرو در شهرهای مختلف از خدمات اجاره خودرو فرودگاهی برای رفت‌وآمد به فرودگاه بهره‌مند شوید.

 سوالات متداول:

بیزینس کلاس کدام پرواز ایرانی بهتر است؟

شرکت هواپیمایی ماهان با ارائه‌ی خدمات با کیفیت بالا و سرویس دهی درجه یک و کترینگ عالی، یکی از بهترین ایرلاین های ایرانی در پروازهای بیزینس کلاس به شمار می‌رود.

در سطح جهانی کدام ایرلاین بهترین فرست کلاس را دارد؟

ایرلاین‌های اتحاد، امارات، لوفت هانزا و سنگاپور از بهترین ایرلاین‌های جهانی هستند.

ایرلاین های ایرانی هم بیزینس کلاس و فرست کلاس دارند؟

بله ایرلاین هایی چون کیش ایر، آسمان، کاسپین، ایران ایر و… دارای پروازهای بیزینس کلاس و فرست کلاس هستند که می‌توانید هنگام خرید بلیط آن را انتخاب کنید.

بیزینس کلاس ارزان تر است یا فرست کلاس؟

بیزینس کلاس ارزان تر است زیرا خدمات و امکانات ارائه دهنده آن از فرست کلاس کمتر خواهد بود.

(5.00)
:
نظر خود را بنویسید
نظرات