معرفی دبی، شهر پایتخت امارات متحده عربی

معرفی دبی، شهر پایتخت امارات متحده عربی

شهر دبی در قلبِ کشور امارات متحده‌ی عربی قرار دارد و هر سال مقصد بسیاری از گردشگران اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی است. از بهترین زمان‌ها برای سفر به این دیار فصل زمستان است زیرا دبی آب و هوای گرم و خشک دارد و گرمای زیاد باعث خسته شدن مسافران از گشت و گذار خواهد شد. شما می‌توانید برای آشنایی کامل با بهترین فصل سفر به دبی از صفحه‌ی مربوطه دیدن کنید.

یکی از نکاتی که در رابطه با این شهر نمی‌توان انکار کرد فرودگاه وسیع دبی است. فرودگاه دبی محلی با امکانات جذاب و هیجان انگیز برای گذراندن وقت مسافرانی محسوب می‌شود که این شهر را برای توقف انتخاب کرده‌اند. کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که معرفی شهر دبی و دانستن در رابطه با این شهر مشهور و فرودگاه دبی برای او جالب نباشد. 

در این بخش از وب‌سایت سعادت رنت به صورت کامل به معرفی دبی می‌پردازیم تا بتوانید با اطلاعات بیشتر این شهر را انتخاب کرده و سفر لذت‌بخش‌تری تجربه کنید.

معرفی شهر دبی | همه چیز درباره دبی

اولین نکته در معرفی دبی که باید بدانید این است که دبی یکی از شهرهای پرجمعیت شیخ‌نشین‌ در کشور امارات متحده عربی است که در جنوب شرقی ساحل خلیج فارس قرار دارد. دبی دهکده‌ای از توابع ابوظبی بود که حدود 200 سال قدمت دارد. با ورود شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به این دهکده، طی 50 سال، تغییرات اساسی در آن داد و دبی به شهری نوپا تبدیل شد.

شهر دبی پیشرفت خود را مدیون آل مکتوم است زیرا دبی را به شهری بی‌نظیر تبدیل کرد به طوری که نمونه‌ی این پیشرفت‌ و تغییرات را نمی‌توانید در کل دنیا پیدا کنید و در حال حاضر این شهر مرکز تجاری غرب آسیا محسوب می‌شود. گردشگرانی که به دبی سفر می‌کنند از همه جای دنیا هستند و کنجکاوند تا این شهر کویری با بلندترین برج جهان و بزرگترین مراکز خرید جهان را از نزدیک ببینید.

مقاله پیشنهادی: راهنمای سفر به دبی ویژه اولین بازدیدکنندگان از دبی 

خوب است بدانید که اختلاف ساعت تهران با دبی 30 دقیقه بوده و دبی جلوتر است و پول رایج این شهر نیز درهم می‌باشد. شاید برایتان سوال باشد که آیا دبی پایتخت امارات است؟ جواب این سوال خیر است، دبی از شهرهای بزرگ و توریستی امارات به حساب می‌آید اما پایتخت نیست و شهر ابوظبی پایتخت است.

موقعیت جغرافیایی شهر دبی

دین مردم دبی

اسلام دین رسمی کشور امارات است و مردم دبی نیز به آن پایبند هستند و به 5 اساس مهم دین یعنی ایمان، نماز، احسان، روزه گرفتن و زیارت مکه اعتقاد دارند و به آن عمل می‌کنند. طبق آمار اعلام شده‌ی سال 2005 در رابطه با دین مردم شهر دبی، 70 درصد پیروی دین اسلام، 14 درصد پیروی دین مسیحیت، 10 درصد هندوئیسم و مابقی بهایی و بودیسم هستند.

جالب است بدانید که دولت امارات هیچ مخالفتی با گسترش ادیان به غیر از اسلام در سراسر کشور ندارد و مجوز ساخت عبادتگاه‌ها را به حاکمان شهرهای مختلف داده است؛ با این حال دبی بیشترین جمعیت شیعه نشین را در امارات به خود اختصاص داده است. یکی از نکاتی که برای توریست‌های ایرانی در سفر به دبی جالب است این است که با وجود مسلمان بودن مردم این شهر، خیابان‌های دبی در زمان کریسمس آراسته می‌شوند و مردم در منطقه‌ی جمیرا کنار هم قرار می‌گیرند و به جشن و پایکوبی می‌پردازند.   

جمعیت دبی

جمعیت دبی در طول دو قرن گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است که افزایش جمعیت دبی در ابتدا به دلیل انتخاب بازرگانان کشورهای همسایه برای نقل مکان به محیط تجاری دبی بود؛ اما در اواخر قرن بیستم، رونق ساخت و ساز در شهر منجر به افزایش در تعداد کارگران مهاجر از جنوب آسیا و در نهایت هجوم مهاجران ماهر از سراسر جهان شد که نقش مهمی در اقتصاد دبی داشتند.

در معرفی دبی باید بدانید که تعداد مهاجران در این شهر بسیار بیشتر از بومیان است. وسعت دبی 4.114 کیلومتر مربع و جمعیت حدودی این شهر معادل 3.089.000 نفر است که 15 درصد از آنها بومی و مابقی مهاجران آسیایی هستند. آمار دقیقی از شمار ایرانیان دبی وجود ندارد؛ اما به صورت تقریبی جمعیت ایرانیان در دبی حدود 400.000 نفر تخمین شده شده است.

معرفی دبی، شهر پایتخت امارات متحده عربی

زبان مردم دبی

در کشور امارات، زبان رسمی و اول عربی است که قوانین نیز به این زبان منتشر می‌شوند؛ اما به دلیل وجود تعداد بالای مهاجران رایج‌ترین زبان در دبی، زبان انگلیسی است. به همین دلیل اگر در دبی انگلیسی صحبت کنید با مشکلی مواجه نخواهید شد. البته زمان حضور در این شهر شاهد صحبت هندی زبانان و اردو زبانان نیز خواهید بود.

توجه داشته باشید که در مراکز دولتی و مدارس به زبان عربی صحبت، تدریس و نوشته می‌شود. در شهر دبی، بسیاری از تابلوهای جاده‌ها به زبان عربی و انگلیسی نوشته شده است و نکته‌ی جالب این که زبان عربی در لیست زبان‌های دنیا  جزو رتبه‌های اول از نظر دشواری است؛ اما از آنجایی که ما ایرانیان تا حدودی با این زبان آشنا هستیم می‌توانیم با سرعت بالاتری آن را فرابگیریم. 

آب و هوای دبی 

دبی  به دلیل قرارگیری در پایین خط استوا دارای آب و هوای گرم و خشک است به‌طوری که دمای هوا در فصل تابستان به 40 تا 50 درجه می‌رسد و در حالت کلی بارش در این شهر بسیار کم است.

دبی در فصل بهار دارای دمای هوای متعادل و مطلوب است به همین منظور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت شلوغ‌ترین زمان مسافرت ایرانیان به این شهر است اما در خرداد ماه که هوا رو به گرمی می‌رود قیمت‌ها بطور باور نکردنی رو به کاهش می‌رود.
دبی تابستان‌های گرم و سوزانی دارد، اما دمای هوای دبی در شب‌های تابستان به حدود 10 درجه کاهش می‌یابد و منطقی است که گردش در محیط‌های بیرون را در شب تجربه کنید و معمولا مراکز تفریحی و مراکز خرید نیز فعالیت خود را بعد از ظهر شروع می‌کنند و تا پاسی از شب در حال ارائه خدمات هستند.
میانگین دمای هوا در اوایل پاییز 37 درجه سانتی گراد می‌باشد که تا حدی گرم و مرطوب به نظر می‌رسد. در اواسط ماه آذر میانگین دمای هوا به 25 درجه سانتی گراد می‌رسد و گرما کاهش می‌یابد.
آب و هوای دبی در فصل زمستان بسیار مناسب است به همین دلیل این زمان برای سفر خوب است، اگر شب هنگام به مناطق اطراف خط ساحلی بروید شاهد دمای 12 تا 15 درجه سانتیگراد خواهید بود که در طول شب نیز کمی بالا و پایین می‌رود و لذت سفرتان را بیشتر خواهد کرد.
بهترین زمان سفر به دبی حد فاصل ماه‌های نوامبر تا مارس معادل ماه‌های آذر و فصل زمستان و فروردین است.

چرا شهر دبی معروف است؟

در این بخش از معرفی دبی باید بدانید که این شهر به عنوان شهری توریستی و جذاب در سراسر دنیا معروف است زیرا شما در هر فصل سال که به این شهر سفر کنید تفریحات، سورپرایزهای فصلی و جشنواره‌های خرید خاصی در آن وجود دارد. حاکمان دبی تمام تلاش خود را به کارگرفته‌اند تا بهترین محیط را برای گردشگران ایجاد کنند تا نهایت لذت را ببرند.

شما در این شهر شاهد شگفتی‌ها و تفریحاتی هیجان انگیز خواهید بود که در خاورمیانه و حتی دنیا نمونه است. شما در دبی می‌توانید در بهترین هتل‌های دنیا از جمله اولین هتل 7 ستاره دنیا به نام برج العرب مستقر باشید. برج خلیفه از بلندترین برج‌های دنیا را ببینید و در شب برای مشاهده دبی به آنجا بروید. در دبی شما یک ATM طلا را ببینید که می‌تواند به شما طلا بدهد و صدها شگفتی دیگر شبیه به آن.

مقاله پیشنهادی: تفریح رایگان در دبی - بدون پول در دبی لذت ببرید!

فراموش نکنید که لوکس‌ترین خودروهای جهان نیز در این شهر هستند که می‌توانید به عنوان تفریح یکی از آنها را رزرو کنید و در این شهر جذاب که در هر گوشه و کنارش یک شگفتی نهفته است بگردید و خاطره بسازید. 

معرفی دبی، شهر پایتخت امارات متحده عربی

دیدنی های دبی 

پرطرفدارترین مکان‌های دیدنی دبی را در ادامه نام می‌بریم برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه جاهای دیدنی دبی مراجعه کنید و از قیمت و شرایط بازدید از آنها با خبر شوید. 

1- برج خلیفه 

2- جزیره پالم 

3- دهکده‌ی جهانی 

4- باغ معجزه‌ی دبی

5- موزه آینده دبی

مقاله پیشنهادی: موزه های دیدنی دبی | لوکیشن و هزینه بلیط موزه ها در دبی

اقتصاد دبی

قرن بیست و یکم در دبی فعالیت‌های بسیاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی انجام شد، سپس چند منطقه‌ی آزاد مانند جبل علی تاسیس شد که با شرایطی عالی به شرکت‌های خارجی اروپایی یا آمریکای شمالی اجاره داده شدند و از شرایط خوب آن می‌توان به بی‌نیاز بودن آنها به شریک اماراتی اشاره کرد.

در دهه‌ی 1990، این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری لوکس شناخته شد و مدیران شهر دبی درصد قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را صرف ساخت استراحتگاه‌ها و جاذبه‌های باشکوه و بهبود صنعت توریسم کردند.

در سال 1998 مدیران دبی شروع به اجازه دادن به سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید اجاره‌نامه‌های 99 ساله املاک کردند تا شهر شکوفاتر شود؛ در همین راستا مرکز مالی بین المللی دبی که در سال 2006 افتتاح شد، در قانون اساسی امارات متحده عربی به عنوان یک حوزه‌ی قضایی مستقل در نظر گرفته شد. این سازمان تحت یک چارچوب تجاری و مدنی جداگانه بر اساس قانون عرفی انگلیسی عمل می‌کند.

منطقه‌ی آزاد تجاری جبل علی نیز در دهه‌ی 1980 برای جذب سرمایه گذاری صنعتی ایجاد شد که فعالیت‌های تجاری مستقر در این مکان شامل ذوب آلومینیوم، خودروسازی و تولید سیمان است.

در سال 2009، بخش‌های مالی، املاک و مستغلات در پی بحران اعتباری بین‌المللی سقوط کردند. وام 10 میلیارد دلاری از ابوظبی به دبی کمک کرد تا سریع‌تر پیشرفت کرده و در پی آن بازار املاک و مستغلات دبی نیز به سرعت بهبود یافت.

برخلاف تصور عموم، دبی اقتصادی بر پایه‌ی نفت ندارد. ثروت اندکی از نفت که دبی بین دهه‌های 1960 و 1990 از آن برخوردار بود، برای تقویت سایر بخش‌های اقتصادش با ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی مورد استفاده قرار گرفت. تجارت همچنان هسته‌ی اصلی اقتصاد دبی است و این شهر دارای دو بندر بزرگ بین‌المللی و یک مرکز حمل و نقل هوایی شلوغ است.

زندگی در دبی

در معرفی دبی اینبار نکات جالبی را در رابطه با زندگی در دبی به شما عزیزان می‌گوییم که حتما از بسیاری از آنها بی‌خبر هستید، با سعادت رنت همراه باشید.

خدمات شهری در دبی 

شهرداری دبی یکی از بزرگترین نهادهای دولتی در این سرزمین است. مدیرکل شهرداری بر شش بخش نظارت دارد که حدود 11000 نفر در آن مشغول به کار هستند. شهرداری نه تنها خدمات را در شهر مدیریت می‌کند، بلکه محرک اصلی رشد اقتصادی در امارات است. تامین برق و آب، خدمات دیگری مانند جمع آوری زباله، نگهداری و ساخت پارک‌ها و فضاهای عمومی به طور گسترده توسط ارگان خدمات شهری دبی مدیریت می‌شود. دبی در دهه‌ی 2010 تعداد مناطق سبز خود را به طور قابل توجهی افزایش داد که تاثیر زیادی بر افزایش کیفیت زندگی و جذب توریست داشت.

معرفی دبی، شهر پایتخت امارات متحده عربی

خدمات سلامت در دبی 

دبی دارای سرویس درمانی و سلامت حرفه‌ای است که به صورت بیمه خصوصی و دولتی خدمات را به ساکنان دبی و حتی مهاجران ارائه می‌دهد. دبی دارای چند بیمارستان خصوصی و دولت برای کسانی که بیمه ندارند، است. حاکمان دبی تعداد بیمارستان‌ها را افزایش داد تا بتوانند خدمات بهتری به شهروندان خود ارائه دهند. اگر قصد دارید در دبی زندگی کنید، داشتن بیمه‌ی درمانی یکی از الزامات است که در صورت نداشتن آن مشمول جریمه‌ی ماهیانه خواهید شد. این بیمه توسط کارفرمایان تنظیم می‌شود و به متقاضیان امکان دسترسی به بهترین از خدمات درمانی دبی را می‌دهد؛ همچنین برای داشتن خدمات درمانی بهتر، بیمه درمانی خصوصی توصیه می‌شود.

تحصیلات در دبی 

دبی با توجه به تلاش مسئولانش در زمینه‌ی آموزش و تحصیلات تکمیلی به قطب تجاری بین‌المللی در جهان آسیایی و عرب تبدیل شده است. هزینه‌ی تحصیل در دبی نسبتاً پایین بوده به همین دلیل باعث شده است گزینه‌ی خوبی برای دانشجویانی که به تحصیل در خارج از کشورشان علاقه‌مند هستند، باشد. در شهر دبی آموزش بین بخش خصوصی و دولتی تقسیم می‌شود. اغلب در مدارس دولتی به زبان عربی تدریس می‌شود، در حالی که تدریس در اکثر مدارس خصوصی و دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی انجام می‌شود. دو دانشگاه، دانشگاه آمریکایی در دبی (1995) و دانشگاه زاید (1998) از شهرت خوبی در سطح محلی برخوردار هستند. اکثر کارکنان آنها تحصیل کرده‌ی کشورهای دیگر و بخش قابل توجهی از آنها نیز از آمریکای شمالی هستند.

فرهنگ در دبی

در اوایل قرن بیست و یکم، صنعت هنر و فیلم در دبی شکوفا شد و نمایشگاه سالانه آرت که هنر معاصر را به نمایش می‌گذارد و جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم دبی با فیلم‌های ساخت داخل و خارج نقش بسزایی در این پیشرفت داشتند. موزه‌ی دبی که در قلعه‌ای متعلق به قرن هجدهم قرار دارد، مصنوعات و نمایشگاه‌های مرتبط با تاریخ و فرهنگ سنتی منطقه را به نمایش می‌گذارد؛ همچنین سیستم کتابخانه‌ی عمومی دبی دارای چند شعبه در سراسر شهر است و تعدادی کتابفروشی در مراکز خرید شهر وجود دارد که گشت و گذار در آنها آشنایی خوبی با فرهنگ مردم دبی به وجود می‌آورد.

معرفی دبی، شهر پایتخت امارات متحده عربی

رفتار ساکنان دبی با توریست‌ها

مردم دبی‌ جزو مهمان نوازترین مردم دنیا شناخته شده‌اند. در واقع اهالی امارات و دبی سعی می‌کنند که نهایت مهمان نوازی را که جزئی از فرهنگ مردم شده است را در برابر توریست‌ها از خود نشان دهند. معمولا با یک لبخند و سلام گرم به استقبال گردشگران می‌روند و در مجالس بهترین اتاق و محل را به آنها می‌دهند. باید بدانید که مردمان دبی بیشترین احترام را به توریستان قائل هستند و به چشم مهمان به آنها نگاه می‌کنند با قهوه، میوه، میوه خشک شده و خرما از آن ها پذیرایی می کنند تا دیده مثبتی را به آنها نشان دهند؛ همچنین رفتار مردم دبی با ایرانیان طوری است که شما احساس می‌کنید در کشور خود اقامت دارید و سعی می‌کنند که شما احساس غریبی نکنید و سفری بیاد ماندی داشته باشید. 

فرودگاه‌های دبی 

دبی دو فرودگاه به نام‌های فرودگاه بین‌المللی دبی (Dubai airports) و فرودگاه بین المللی آل مکتوم (Al Maktoum International Airport) دارد که بزرگترین و اصلی‌ترین فرودگاه دبی، فرودگاه بین المللی دبی می‌باشد. این فرودگاه در سال 1960، تأسیس شد و دارای مساحتی 2900 هکتار است که با 3 ترمینال، گنجایش جا به جایی سالانه 75 میلیون مسافر را دارد. این فرودگاه در منطقه القرهود و در ۴٫۶ کیلومتری شرق شهر دبی قرار گرفته است. 

فرودگاه آل مکتوم در 27 ژوئن 2010 در جبل علی، در فاصله‌ی ۳۷ کیلومتری جنوب غربی دبی و منطقه‌ی آزاد اقتصادی تاسیس شد. این فرودگاه با مساحت 14.000 هکتار توانایی جابه‌جایی سالانه ۱۲ میلیون تن بار و 250 میلیون مسافر را دارد به همین منظور لقب بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را از لحاظ فضا و حجم مسافر در اختیار دارد. 

وسایل نقلیه در دبی

در دبی شما هم می‌توانید از وسایل نقلیه‌ی عمومی همچون مترو، اتوبوس، مونوریل، قایق برای سفر دریایی و تاکسی استفاده کنید؛ اما به دلیل اینکه هم از نظر هزینه قیمت‌های بالایی دارند و هم از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر عبور نمی‌کنند؛ پیشنهاد می‌کنیم از خدمات اجاره خودرو در دبی از شرکت سعادت رنت استفاده کنید تا آسایش بیشتری در سفر را تجربه کنید.

تصور کنید که خودروهای لوکس و لاکچری را کرایه کنید و در خیابان‌های استاندارد دبی رانندگی کنید این رویا را برای شما به ارمغان آوردیم. در ضمن می‌توانید از سرویس کرایه ماشین با راننده نیز بهره‌مند شوید، در این حالت دیگر نیاز به ارائه‌ی مدارک خاصی نیست و تمام خسارات و مسئولیت‌ها نیز به عهده راننده خواهد بود.

اجاره خودرو در دبی

سخن آخر

در اینجا سعی کردیم به صورت کامل به معرفی دبی بپردازیم تا در صورتی که قصد سفر به این شهر زیبا را داشتید، اطلاعاتی کامل داشته باشید. با اجاره خودرو در دبی از شرکت سعادت رنت می‌توانید سفر خود را رویایی‌تر کنید؛ این مجموعه آماده‌ی ارائه‌ی خدمات در طول 24 ساعت شبانه روز است و حالا شما می‌توانید در هر جایی از شهر دبی ماشین مورد علاقه‌ی خود را تحویل بگیرید.

سوالات متداول

اگر درمورد دبی سوالاتی دارید، می‌توانید از ما بپرسید؛

دبی شهر است یا کشور؟

دبی یکی از شهرهای زیبا و جذاب کویری کشور امارات متحد عربی است.

 در مقایسه مساحت دبی و کیش کدام بزرگتر هستند؟

مساحت دبی و کیش قابل مقایسه باهم نیستند زیرا دبی دارای مساحتی حدود 4 هزار کیلومتر مربع و کیش 90 کیلومتر مربع است که با این تفاسیر، شهر دبی 45 برابر بزرگتر از کیش است.

(5.00)
:
نظر خود را بنویسید
نظرات