مونوریل دبی، صفر تا صد مونوریل سواری دبی

مونوریل دبی، صفر تا صد مونوریل سواری دبی

جزیره پالم یکی از لوکس‌ترین مکان‌های دبی است که به شکل نخل در این شهر زیبا می‌درخشد. این جزیره‌ی دست ساز بیش از 560 هکتار (تقریباً 600 زمین فوتبال) را پوشش می‌دهد و در حال حاضر مکان‌های معروفی در این جزیره وجود دارد همچون برج العرب در انتهای تنه و آتلانتیس نخل در بالای آن قرار دارد. بزرگی این جزیره ممکن است هر کسی را متعجب سازد برای رسیدن به این جزیره‌، استفاده از وسایل نقلیه ضروری است. پالم به صورت مستقیم به شبکه‌ی متروی دبی متصل نیست به همین دلیل در سال 2009 مونوریل برای این جزیره افتتاح شد و به اصلی‌ترین پیشنهاد برای حمل و نقل عمومی در جزیره تبدیل شد. 

مونوریل دبی اولین مونوریل در خاورمیانه است که سالانه بیش از 1 میلیون بازدید کننده را از ابتدا تا انتهای جزیره جابجا می‌کند. پیشنهاد ما این است که حتما در سفر به این شهر از آن استفاده کنید زیرا مونوریل دبی یک وسیله‌ی نقلیه‌ی امن است که می‌توانید بدون استرس محیط اطراف جزیره را ببینید. 

معتبرترین شرکت اجاره خودرو در دبی

مونوریل چیست؟

مونوریل، قطاری است که همچون مترو روی یک ریل حرکت می‌کند. با این تفاوت که ریل آن ممکن است در بالا یا زیر واگن‌های راه آهن قرار گیرد. در سیستم‌هایی که از ریل بالای سر استفاده می‌کنند، واگن‌ها توسط محورهای چرخدار که روی ریل سقفی حرکت می‌کنند پشتیبانی می‌شوند و سیستم به صورت ژیروسکوپی تثبیت شده است. 

در سیستم‌هایی که از ریل زیرین استفاده می‌کنند، واگن‌ها توسط چرخ‌های راهنما یا ژیروسکوپی تثبیت می‌شوند. واگن‌های مونوریل عموما بین 3 تا 6 عدد با طول بین 36 تا 40 متر است که می‌تواند برای جا‌به‌جایی مسافر یا باربری مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید جالب باشد بدانید که هدف از طراحی مونوریل جذب توریست است. مونوریل‌های شهری با سرعتی بین 50 تا 120 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. 

اولین مونوریل جهان در روسیه توسط ایوان المانف در سال ۱۸۲۰ میلادی ساخته شد و این وسیله‌ی نقلیه اولین بار در سال 1821 در انگلستان توسط جرج مونوریل وارد چرخه حمل و نقل عمومی شد که دو نقطه‌ی هارتفورد شایر و ریور لی این کشور را به هم متصل کرد. کشور ژاپن سازنده‌ی اصلی مونوریل‌ها در جهان است و از سال 1964 تاکنون توانسته یک و نیم میلیارد مونوریل را راه اندازی کند. 

مونوریل چیست؟

مونوریل پالم دبی

مونوریل پالم در جزیره پالم جمیرا در سال 2009 افتتاح شد و 5.5 کیلومتر در جزیره امتداد دارد. مونوریل دبی تنها وسیله‌ی حمل و نقل عمومی در پالم است و سریعترین و آسانترین راه برای بازدید از این جزیره به شمار می‌رود. مونوریل دبی در طول روز ظرفیت جابه جایی حدود 40 هزار نفر را دارد. در صورتی که در پالم دبی قصد دوچرخه سواری دارید، می‌توانید دوچرخه‌ی خود را داخل کابین مونوریل ببرید، همچنین حمل اسکوتر نیز در این وسیله مجاز است؛ اما توجه داشته باشید که ورود حیوانات خانگی به مونوریل ممنوع است.

ساعات حرکت مونوریل دبی

مونوریل دبی هر 15 دقیقه یکبار حرکت می‌کند و اولین قطار  9 صبح از دروازه پالم و اولین قطار 9:15 صبح از آتلانتیس حرکت می‌کند. آخرین حرکت قطار یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 21:45 از دروازه پالم و 22:00 از آتلانتیس است. در روزهای جمعه و شنبه نیز تا ساعت 23:45 فعال است. مونوریل دبی دارای 5 ایستگاه است، اگرچه در حال حاضر تنها 4 ایستگاه آن فعال هستند. اگر در هیچ یک از ایستگاه‌های مونوریل دبی پیاده نشوید، سفر از ایستگاه دروازه تا آتلانتیس 9 دقیقه زمان خواهد برد.

مونوریل پالم دبی

ایستگاه های مونوریل دبی

در ادامه باهم نگاهی خواهیم داشت به ایستگاه‌های مونوریل دبی:

ایستگاه دروازه پالم: ایستگاه دروازه پالم اولین ایستگاه مونوریل دبی است. در این ایستگاه بیش از 1600 پارکینگ وجود دارد تا کسانی که با خودرو خود را به این منطقه می‌رسانند، بتوانند با خیال راحت ماشین خود را پارک کرده و از مسیر لذت ببرند. 

ایستگاه پارک الاتحاد: ایستگاه پارک اتحاد در 3 ژانویه‌ی 2017 افتتاح شد و این پارک زیبا زیستگاه انواع گیاهان منحصر به فرد دنیاست و در این مکان می‌توانید از پیست دو به طول 3.2 کیلومتر و ایستگاه‌های ورزشی ثابت استفاده کنید. اگر قصد رفتن به ساحل پالم غربی را دارید، می‌توانید در این ایستگاه پیاده شوید. 

ایستگاه مرکز خرید نخیل: ایستگاه مرکز خرید نخیل در نوامبر 2019 افتتاح شد و این ایستگاه مستقیماً به مرکز خرید نخیل متصل می‌شود. این مرکز خرید دارای سینما، فروشگاه‌های بین المللی، رستوران‌های معروف و... است؛ همچنین این ایستگاه به برج پالم، سنت رجیس دبی و کلاب ویستا ماره دسترسی دارد.

ایستگاه پوینت: ایستگاه پوینت در نوک پالم جمیرا قرار دارد و در میدانی خوش منظره و آرامش‌بخش با وسعت 1.4 میلیون فوت مربع ساخته شده است و بیش از 80 رستوران، فروشگاه و بزرگترین فواره جهان و... را در خود جای داده است؛ توجه داشته باشید که این ایستگاه هنوز افتتاح نشده است.

ایستگاه آتلانتیس: این ایستگاه درست در کنار ورودی پارک آبی آتلانتیس آکواونچر قرار دارد که پارک آبی شماره یک در خاورمیانه محسوب می‌شود. زمانی که از ایستگاه خارج شوید با طیف وسیعی از فعالیت‌های آبی شگفت انگیز مانند غواصی و حتی پیاده روی در زیر آب مواجه خواهید شد. 

قیمت بلیط مونوریل دبی

مونوریل سواری در دبی دارای سیستم بلیط دهی خاص خود است. برای خرید بلیط می‌توان از دو روش اقدام کرد:

1- از باجه‌های فروش بلیط در ابتدای جزیره می‌توانید تهیه کنید.

2- با استفاده از دستگاه‌های خاص تهیه‌ی بلیط که در سراسر مسیر مونوریل قرار دارند. 

توجه داشته باشید که تنها راه خرید بلیط، خرید با استفاده از پول نقد است و کارت‌های اعتباری یا عابر بانک‌ها مورد قبول دستگاه قرار نمی‌گیرند. 

قیمت بلیط از 10 درهم برای یک نفر شروع می‌شود، در حالی که قیمت بلیط رفت و برگشت تا 30 درهم افزایش می‌یابد؛ همچنین مجوزهای یک روزه با پرداخت 35 درهم هم وجود دارد به این معنا که به شما امکان می‌دهد در یک روز به دفعات نامحدود به وسیله‌ی مونوریل رفت و آمد کنید؛ همچنین در صورتی که کارت نول دارید، می‌توانید از آن نیز استفاده کنید.

بلیط رایگان مونوریل دبی: کودکانی که قد آنها کمتر از 110 سانتی متر است، می‌توانند به صورت رایگان از مونوریل استفاده کنند.

آدرس و مسیر دسترسی مونوریل دبی

برای استفاده از مونوریل دبی کافیست خود را به دروازه پالم برسانید تا بتوانید از آن استفاده کنید. برای رسیدن به این ایستگاه می‌توانید از خدمات اجاره خودرو استفاده کنید و ماشین خود را در پاکینگ‌های این جزیره برای مدت 3 ساعت به صورت رایگان پارک کنید یا تاکسی بگیرید و خود را به این دروازه برسانید. 

در صورتی که می‌خواهید از مترو استفاده کنید باید در ایستگاه نخل پیاده شده و خود را به دروازه‌ی پالم دبی برسانید؛ همچنین می‌توانید به کمک وسیله‌ی نقلیه‌ی تراموای دبی به ایستگاه نخل جمیرا بروید. 

مسیر مونوریل دبی

سخن آخر

با توجه به مواردی که گفته شد، برای رسیدن به جزیره پالم باید خود را به مونوریل دبی برسانید. برای رسیدن به ایستگاه دروازه پالم نیز می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید که راحت‌ترین راه، اجاره خودرو در دبی است، زیرا بدون معطلی و پرداخت هزینه‌ی اضافه می‌توانید به این نقطه برسید و خودرو را در پارکینگ بزرگ مجموعه پارک کنید و از مسیر با مونوریل لذت ببرید. 

کاشناسان سعادت رنت می‌توانند بر اساس بودجه‌ی شما خودرویی مناسب را معرفی کنند تا بدون نگرانی در این شهر گردش کنید. اجاره خودرو در دبی به دو صورت اجاره خودرو با راننده و بدون راننده به شما عزیزان ارائه می‌شود. اگر رانندگی برایتان مقدور نیست، می‌توانید از خدمات اجاره خودرو با راننده در دبی استفاده کنید. در این سرویس تمام مسئولیت‌ها برعهده‌ی راننده و شرکت خواهد بود. در صورتی که قصد تجربه‌ی رانندگی در خیابان‌ها و بزرگراه‎‌های دبی را دارید حتما از خدمات اجاره خودرو بدون راننده در دبی سعادت رنت استفاده کنید.

سعادت رنت خودرو را بدون هیچ مشکل فنی و تمیز در اختیار شما قرار می‌دهد؛ همچنین فردی فارسی زبان را برای پشتیبانی شما در نظر گرفته است تا در صورت بروز هرگونه مشکل در کمترین زمان کنار شما حضور داشته باشد. 

سوالات متداول

آیا همه‌ی افراد می‌توانند از مونوریل استفاده کنند؟

بله، برای راحتی افراد دارای معلولیت جسمانی رمپ تعبیه شده است تا بدون مشکل بتوانند وارد مونوریل شوند.

آیا خوراکی و نوشیدنی در داخل مونوریل دبی مجاز است؟

خیر، سعی کنید قبل از سوار شدن در مونوریل نوشیدنی و خوراکی خود را میل کنید. 

مونوریل دبی کجاها میرود؟ 

مونوریل دبی در جزیره پالم تردد می‌کند و دارای 4 ایستگاه فعال است. 

(5.00)
:
نظر خود را بنویسید
نظرات