مقایسه فرودگاه امام خمینی با فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول

مقایسه فرودگاه امام خمینی با فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول

در نقاط مختلف خاورمیانه، 3 فرودگاه‌ برجسته و پرترافیک، یکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در جنوب تهران و دو فرودگاه‌ بین‌المللی دیگر با نام‌های فرودگاه جدید استانبول و فرودگاه صبیحا گوکچن در استانبول واقع شده‌اند. این فرودگاه‌ها به عنوان مراکز اصلی پروازهای بین‌المللی در منطقه خدمت می‌کنند. هر یک از آنها، ویژگی‌های ویژه و منحصربه‌فرد خود را دارند که در این مقاله قصد داریم با بررسی ویژگی‌ها، امکانات و خدمات ارائه‌شده در هر یک از آنها، به مقایسه فرودگاه امام خمینی با فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول بپردازیم.

مقایسه فرودگاه بین المللی امام با فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول

برای مقایسه این فرودگاه‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم که عبارت‌اند از :

شباهت‌ها

  1. موقعیت جغرافیایی : هر سه فرودگاه خارج از شهر و در فاصله حدود 40 تا 50 کیلومتری مراکز شهری قرار دارند.
  2. امکانات رفاهی : هر سه فرودگاه، امکانات رفاهی اصلی نظیر مراکز خرید، رستوران‌ها، هتل، کافی‌شاپ، اینترنت، سالن‌های انتظار و استراحت VIP را ارائه می‌دهند.
  3. استانداردهای امنیتی : هر سه فرودگاه دارای استانداردهای بین‌المللی امنیتی مانند دوربین‌های مدار بسته، کنترل تردد، اعلام حریق و سیستم‌های اسکن بدن و بار مسافر هستند.

تفاوت‌ها

  1. سال افتتاح : فرودگاه صبیحا در سال 2001، فرودگاه امام در 2004 و فرودگاه استانبول در 2018 افتتاح شده‌اند.
  2. تعداد باندهای فرود : فرودگاه صبیحا یک باند فرود فعال دارد، در حالی که فرودگاه‌های امام و استانبول، هر کدام دو باند فرود و برخاست هواپیما دارند.
  3. برج مراقبت : فرودگاه استانبول نسبت به دو فرودگاه دیگر برج مراقبت بیشتری دارد.
  4. تعداد ترمینال‌ها : فرودگاه‌های امام و استانبول هر کدام یک ترمینال فعال دارند، اما فرودگاه استانبول ترمینال بزرگتری نسبت به فرودگاه امام دارد.
  5. تعداد مسافران سالانه : تعداد مسافران سالانه‌ی فرودگاه استانبول نسبت به دو فرودگاه دیگر بیشتر است.
  6. تعداد شرکت‌های هواپیمایی فعال : فرودگاه استانبول، تعداد شرکت فعال مسافربری و باربری بیشتری نسبت به دو فرودگاه دیگر دارد.
  7. امکانات رفاهی : فرودگاه‌های استانبول و صبیحا، امکانات رفاهی و خدماتی پیشرفته‌تر و مدرن‌تری برای ارائه نسبت به فرودگاه امام دارند.

1- مقایسه فرودگاه امام خمینی با فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول از نظر تاریخچه

در این قسمت فرودگاه امام و فرودگاه‌های استانبول را از نظر تاریخچه و سال افتتاح و شروع به کارشان بررسی می‌کنیم.

تاریخچه فرودگاه امام خمینی ( IKA )

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، بزرگ‌ترین فرودگاه ایران است که در سال 1979 میلادی با نام "فرودگاه بین‌المللی شاهدولتی" ساخته شد و پس از انقلاب اسلامی نامش به "فرودگاه بین‌المللی امام خمینی" تغییر یافت و در سال 1383 هجری شمسی (2004 میلادی) افتتاح گردید.

هدف از ساخت فرودگاه امام خمینی، راه اندازی فرودگاهی بزرگتر از فرودگاه مهرآباد برای پروازهای بین‌المللی و پاسخگویی به نیازهای رو به رشد حمل و نقل هوایی ایران و تهران بود، چون در واقع مهرآباد در دل شهر تهران واقع شده بود و فضای زیادی برای توسعه نداشت.

فرودگاه امام در نزدیکی تهران ساخته شد تا هم بتوانند ترافیک هوایی را از مرکز شهر تهران دور کنند و هم بتوانند فضای مناسب و کافی برای توسعه‌ فرودگاه در آینده فراهم کنند. این فرودگاه همچنان در حال توسعه و ارتقاء بوده و برای افزایش ظرفیت و امکانات آن، برنامه‌های زیادی اجرا شده است.

تاریخچه فرودگاه بين‌المللی استانبول ( IST )

فرودگاه بین‌المللی استانبول، یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان است و به عنوان جایگزین فرودگاه اتاتورک در استانبول فعالیت می‌کند.

فرودگاه استانبول در منطقه‌ای به نام ارناکوی، در سمت اروپایی شهر استانبول واقع شده‌است. این فرودگاه با هدف تبدیل شدن به یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان و نیز مرکزی اصلی برای پروازهای بین‌المللی ترکیه ایجاد شده است. فرودگاه استانبول در سال 2018 افتتاح شد. در مراحل اولیه افتتاح، تنها بخش‌هایی از فرودگاه در دسترس بودند، ولی با گذشت زمان و اتمام فازهای مختلف پروژه، امکانات و خدمات بیشتری به مسافران ارائه شد.

این فرودگاه با طراحی مدرن و تکنولوژی پیشرفته، قابلیت پشتیبانی از حدود 200 میلیون مسافر در سال را دارد و به عنوان یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان شناخته می‌شود که به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط اتصال بین قاره‌های اروپا و آسیا عمل کند.

تاریخچه فرودگاه بین‌المللی صبیحا گوکچن (Sabiha Gökçen)

استانبول، فرودگاه بین‌المللی دیگری به‌نام فرودگاه صبیحا گوکچن هم دارد که یکی از دو فرودگاه بین‌المللی استانبول است و در سمت آسیایی این شهر واقع شده‌است.

فرودگاه صبیحا گوکچن به نام اولین زن خلبان ترکیه، صبیحا گوکچن، نام‌گذاری شده است. این فرودگاه در سال 2001 افتتاح شده‌ است و به دلیل رشد سریع ترافیک هوایی در استانبول و نیاز به فرودگاه مکمل برای فرودگاه اتاتورک ( که در آن زمان اصلی‌ترین فرودگاه شهر بود) ساخته شد.

از زمان افتتاح این فرودگاه، فرودگاه صبیحا با رشد سریعی مواجه شده و امکانات و سرویس‌های جدیدی را به مسافران خود ارائه داده است. این فرودگاه امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط اتصال هوایی در منطقه و نیز به عنوان یک مرکز عمده برای پروازهای داخلی و خارجی ترکیه شناخته می‌شود.

نتیجه : هر سه فرودگاه، از جمله فرودگاه‌های اصلی و بین‌المللی خاورمیانه به حساب می‌آیند. فرودگاه صبیحا، زودتر از فرودگاه امام و فرودگاه استانبول افتتاح شده است.

2- مقایسه فرودگاه امام با فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول از نظر موقعیت جغرافیایی

در این بخش به بررسی فرودگاه امام با فرودگاه‌های بین‌المللی ترکیه در استانبول از نظر موقعیت جغرافیایی می‌پردازیم.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی با 14 هزار هکتار در جنوب تهران و در فاصله 40 تا 50 کیلومتری از مرکز شهر تهران و در نزدیکی شهر رباط‌ کریم قرار دارد و از طریق بزرگراه تهران - قم و بزرگراه سلمان فارسی، می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول در منطقه‌ای به نام ارناکوی و در سمت اروپایی شهر استانبول یعنی در شمال‌غرب استانبول و در نزدیکی ساحل دریای سیاه واقع شده‌است. فرودگاه استانبول از مرکز شهر استانبول حدود 40 کیلومتر فاصله دارد.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه صبیحا

فرودگاه صبیحا گوکچن (Sabiha Gökçen) در سمت آسیایی شهر استانبول واقع شده‌است. به طور دقیق‌تر، این فرودگاه در منطقه‌ی پندیک، در جنوب‌شرقی مرکز شهر استانبول قرار دارد. فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول، حدود 45 کیلومتر با مرکز شهر استانبول فاصله دارد.

از نظر موقعیت، فرودگاه صبیحا گوکچن در نزدیکی دریای مرمره و در مسیر اصلی بین شهرهای استانبول و ازمیر قرار گرفته‌است. این فرودگاه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، نقطه‌ی مهمی برای پروازهای داخلی و بین‌المللی ترکیه به شمار می‌رود و دسترسی خوبی به مراکز تجاری و صنعتی سمت آسیایی استانبول دارد.

نتیجه : هر سه فرودگاه خارج از شهر واقع شده‌اند و حدود 40 تا 50 کیلومتر تا مرکز شهر آن فاصله دارند. فرودگاه استانبول در شمال غرب استانبول و فرودگاه صبیحا در جنوب شرق استانبول و فرودگاه امام در جنوب تهران واقع شده‌اند.

3- مقایسه فرودگاه امام خمینی و فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول از نظر راه و روش‌های رفت‌وآمد و دسترسی به فرودگاه

در این قسمت، روش‌های رفت‌وآمد برای دسترسی به هر کدام از این فرودگاه‌ها را ذکر می‌کنیم.

روش‌های رفت‌وآمد به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

  • تاکسی تلفنی، آنلاین، فرودگاهی و ...
  • اتوبوس‌

با اتوبوس‌های ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد، اتوبوس‌های واقع در ایستگاه مترو میدان آزادی، اتوبوس‌های حرم مطهر می‌توان به فرودگاه امام دسترسی پیدا کرد.

  • مترو
  • خودروی شخصی
  • اجاره‌ خودرو

اجاره خودرو در فرودگاه امام با راننده یا بدون راننده از شرکت‌های اجاره خودرو معتبر مانند سعادت رنت، در جلوی فرودگاه یا هر مکان دلخواه، باعث آزادی در رفت‌و‌آمد و صرفه‌جویی در هزینه‌ رفت‌وآمد مسافران نسبت به کرایه تاکسی می‌شود.

اجاره خودرو در فرودگاه امام خمینی

روش‌های رفت‌وآمد به فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول

همانطور که گفتیم استانبول دارای دو فرودگاه بین‌المللی شامل فرودگاه استانبول و فرودگاه صبیحا گوکچن است و روش‌های رفت و آمد به هر یک از این دو فرودگاه به شرح زیر است:

روش‌های رفت‌وآمد به فرودگاه استانبول
  • اتوبوس‌های ویژه فرودگاه (Havaist)
  • تاکسی تلفنی، فرودگاهی، آنلاین و ...
  • مترو
  • خودروی شخصی
  • خودروی اجاره‌ای

برخی از مسافران، اجاره خودرو در فرودگاه استانبول را ترجیح می‌دهند تا براحتی از فرودگاه و با هزینه کمتر نسبت به تاکسی، به گردش و رفت‌وآمد خود در استانبول بپردازند.

مقاله پيشنهادي: اجاره خودرو در فرودگاه استانبول + مدارک و شرایط

روش‌های رفت‌وآمد به فرودگاه صبیحا گوکچن
  • اتوبوس‌های ویژه فرودگاه
  • تاکسی تلفنی، فرودگاهی، آنلاین و ...
  • قطار شهری (Marmaray)
  • خودروی اجاره‌ای
  • خودروی شخصی

نتیجه : هر 3 فرودگاه، روش‌های رفت‌وآمد مشابهی برای دسترسی به فرودگاه و مراکز شهر دارند.

4- مقایسه تعداد برج مراقبت و تعداد باند‌های فرودگاه امام و فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول

در این قسمت به بررسی برج مراقبت و تعداد پیست‌های فرودگاه امام خمینی و فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول می‌پردازیم.

برج مراقبت و تعداد باندهای فرود فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

  • تعداد پیست یا باندهای فرود فرودگاه امام : دو پیست آسفالتی برای فرود و برخاست هواپیما
  • برج مراقبت فرودگاه امام خمینی : یک برج مراقبت با ارتفاع تقریبی 60 متر

برج مراقبت و تعداد باندهای فرود فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول

  • تعداد باندهای فرود فرودگاه استانبول : دو پیست آسفالتی برای فرود و برخاست هواپیما
  • برج مراقبت فرودگاه استانبول : دو برج مراقبت شامل یک برج مراقبت مرکزی با ارتفاع حدود 90 متر و یک برج مراقبت به ارتفاع حدود 47 متری
  • تعداد باندهای فرود فرودگاه صبیحا : دو پیست برای فرود و برخاست هواپیما ( که یک پیست آن در حال حاضر مورد استفاده است و دیگری در حال ساخت می‌باشد. )
  • برج مراقبت فرودگاه صبیحا : یک برج مراقبت با ارتفاع تقریبی 115 متر

نتیجه : فرودگاه امام و فرودگاه استانبول، دو باند فرود و برخاست آسفالتی دارند. فرودگاه صبیحا یک باند فرود در حال استفاده دارد و فرودگاه استانبول نسبت به فرودگاه امام و فرودگاه صبیحا، تعداد برج مراقبت بیشتری دارد.

باند فرودگاه امام خمینی و فرودگاه استانبول

5- مقایسه فرودگاه امام خمینی با فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول از لحاظ تعداد ترمینال و تعداد مسافر سالانه فرودگاه

در این بخش، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول را از نظر ظرفیت و ترافیک سالانه مسافر بررسی و مقایسه می‌کنیم.

تعداد ترمینال و تعداد مسافر سالانه فرودگاه امام خمینی

  • تعداد ترمینال فرودگاه امام : 3 پایانه شامل پایانه شماره 1 ( ترمینال فعال )، پایانه سلام و ایرانشهر ( ترمینال‌های در حال ساخت )
  • تعداد مسافر سالانه فرودگاه امام : بیش از 6 میلیون مسافر در سال

تعداد ترمینال و تعداد مسافر سالانه فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول

  • تعداد ترمینال فرودگاه استانبول : یک ترمینال مسافربری بزرگ با 4 باند برای کمک به مدیریت تمام ترافیک ( یکی از بزرگترین ترمینال‌های جهان )
  • تعداد مسافر سالانه فرودگاه استانبول : بیش از 65 میلیون مسافر در سال
  • تعداد ترمینال فرودگاه صبیحا : دو ترمینال مسافربری
  • تعداد مسافر سالانه فرودگاه صبیحا : بیش از 30 میلیون مسافر در سال

نتیجه : دو فردوگاه فرودگاه امام خمینی و استانبول، در حال حاضر یک ترمینال فعال دارند که فرودگاه استانبول، ترمینال بزرگتری دارد. تعداد مسافران سالانه‌ی فرودگاه استانبول نسبت به فرودگاه امام و صبیحا بیشتر است.

ترمینال فرودگاه امام خمینی و فرودگاه استانبول

6- مقایسه فرودگاه امام و فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول از نظر تعداد شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه و تعداد مقصدهای پرواز

در این قسمت به مقایسه فرودگاه امام خمینی با فرودگاه‌های استانبول از نظر تعداد شرکت‌های هواپیمایی فعال مسافربری و باربری و تعداد مقصدهای پرواز هر فرودگاه می‌پردازیم.

شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه‌ امام خمینی و تعداد مقصدهای پرواز آن

  • تعداد شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه امام خمینی : بیش از 40 شرکت هواپیمایی مسافربری و حدود 3 شرکت هواپیمایی باربری فعال
  • تعداد مقصدهای پرواز فرودگاه امام : ده‌ها شهر در ایران و بیش از 70 مقصد بین‌المللی

شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه‌‌های بین‌المللی استانبول و تعداد مقصدهای پرواز آنها

  • تعداد شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه استانبول : بیش از 90 شرکت هواپیمایی مسافربری و بیش از 15 شرکت هواپیمایی باربری فعال
  • تعداد مقصدهای پروازی فرودگاه استانبول : بیش از 250 مقصد بین‌المللی
  • تعداد شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه صبیحا گوکچن : بیش از 20 شرکت هواپیمایی و بیش از 10 شرکت هواپیمایی باربری فعال
  • تعداد مقصدهای پرواز فرودگاه صبیحا گوکچن : بیش از 300 مقصد بین‌المللی

نتیجه : فرودگاه بین‌المللی استانبول، تعداد شرکت فعال مسافربری و باربری بیشتری نسبت به فرودگاه امام خمینی و صبیحا دارد و همچنین تنوع و تعداد مقصدهای پروازی بیشتری نسبت به دو فرودگاه دیگر نیز دارد.

7- مقایسه فرودگاه امام و مهرآباد از نظر امکانات رفاهی و خدماتی

فرودگاه امام خمینی و فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول، هر یک امکانات و ویژگی‌های رفاهی و خدماتی خود را دارند که در ادامه به بررسی آنها پرداخته‌ایم.

امکانات رفاهی و خدماتی فرودگاه امام خمینی

  • پارکینگ
  • بانک و صرافی
  • اینترنت
  • هتل
  • خدمات تشریفات
  • سالن‌های استراحت
  • نمازخانه
  • مراکز خرید
  • رستوران و کافی‌شاپ
  • کافی‌نت
  • انواع فروشگاه
  • آرایشگاه مردانه
  • بیمه مسافرتی
  • غرفه ایرانسل و همراه اول
  • اتاق سیگار عمومی
  • صندلی ماساژور
  • سوپر مارکت
  • بسته‌بندی بار
  • خانه کودک
  • بیزنس لانج
  • اخذ ویزای ایران برای مهمانان خارجی
  • برگزاری تورهای کنفرانس و نمایشگاه‌های بین‌المللی
  • نمایندگی فروش بلیط کلیه خطوط هواپیمایی داخلی و بین‌المللی
  • امکان برگزاری جلسات در اتاق‌های VIP
  • بخش امانت بار
  • خدمات اورژانس و پزشکی و ...

امکانات رفاهی و خدماتی فرودگاه‌ استانبول

  • رستوران و کافی‌شاپ
  • فروشگاه
  • سالن انتظار
  • سالن‌های استراحت
  • هتل
  • دستگاه‌های خودپرداز
  • پارکینگ
  • اینترنت
  • نمازخانه
  • اتاق مراقبت از نوزاد
  • داروخانه
  • اتاق بازی کودک
  • انبار چمدان
  • اتاق سیگار
  • دوش
  • اتاق‌های پرستاری
  • جایگاه ویژه نگهداری از حیوانات
  • تبدیل ارز
  • اجاره خودرو
  • خدمات اورژانس و پزشکی و ...

امکانات رفاهی و خدماتی فرودگاه‌ صبیحا گوکچن

  • اینترنت
  • هتل
  • انبار چمدان
  • اپلیکیشن ISG AIRPORT
  • اتاق سیگار
  • رستوران و کافه
  • گل‌فروشی
  • فروشگاه
  • داروخانه
  • آرایشگاه
  • بانک‌ها
  • پارکینگ
  • دفتر فروش بلیط
  • اداره پست
  • خدمات باربری
  • صرافی
  • پرداخت مالیات
  • خدمات اورژانس و پزشکی
  • مسجد
  • سالن استراحت
  • سالن VIP و ...

نتیجه : هر سه فرودگاه امکانات زیادی نظیر مراکز خرید، رستوران‌ها، هتل، کافی‌شاپ، اینترنت و سالن‌های انتظار و استراحت VIP را ارائه می‌دهند. اما فرودگاه استانبول و صبیحا امکانات رفاهی و خدماتی پیشرفته‌تر و مدرن‌تری برای ارائه دارند.

سالن فرودگاه امام خمینی و فرودگاه استانبول

8- مقایسه فرودگاه امام خمینی با فرودگاه‌های بين‌المللی استانبول از نظر تدابیر و تجهیزات امنیتی

در این قسمت، تدابیر و تجهیزات امنیتی این دو فرودگاه، نظارت و کنترل آنها را برای حفظ امنیت مسافران بررسی می‌کنیم.

تدابیر و تجهیزات امنیتی فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی با استفاده از روش‌های مختلفی نظیر موارد زیر که ذکر می‌کنیم، سعی در افزایش امنیت مسافران دارد.

  • دوربین‌های مدار بسته
  • سیستم‌های شناسایی چهره
  • دستگاه ایکس ری ( اسکن چمدان و وسایل )
  • تجهیزات حریق
  • آتش‌نشانی
  • کمک ناوبری زمینی‌
  • پهلوگیری هواپیما
  • سیستم اطلاعات مدیریت (MTS) فرودگاه‌
  • سیستم CUTE
  • سیستم مدیریت ساختمان (BMS)
  • کنترل تردد

تدابیر و تجهیزات امنیتی فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول

فرودگاه‌های استانبول، که از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان هستند، تجهیزات و روش‌های متعددی را برای اطمینان از امنیت مسافران و پرسنل خود به کار می‌برند. برخی از تجهیزات و مکانیزم‌های امنیتی استفاده شده در این فرودگاه‌ها عبارتند از:

  • دستگاه‌های اسکن بدن
  • دستگاه‌های اسکن بار و چمدان ( X-ray )
  • نقاط بازرسی مسافران
  • اعلام حرق
  • دوربین‌های مدار بسته (CCTV)
  • نیروهای پلیس و نیروهای ویژه
  • فناوری تشخیص چهره
  • موانع‌ مکانیکی و فیزیکی برای جلوگیری از ورود خودروهای غیرمجاز به مناطق حساس
  • تجهیزات پیشرفته برای تشخیص مواد منفجره
  • و ...

نتیجه : هر سه فرودگاه، دارای استانداردهای بین‌المللی امنیتی نظیر دوربین‌های مداربسته، کنترل تردد، اعلام حریق و سیستم‌های اسکن بدن و بار مسافر هستند و هر یک به روش خود و با تجهیزات مختلف، امنیت فرودگاه را فراهم می‌کنند.

تجهیزات امنیتی فرودگاه

سخن آخر

در این مقاله به بررسی و مقایسه فرودگاه امام خمینی با فرودگاه‌های بین‌المللی استانبول پرداختیم. برای مقایسه این فرودگاه‌ها، خلاصه‌ای از تاریخچه، موقعیت جغرافیایی، روش‌های رفت‌وآمد، برج مراقبت و تعداد پیست‌ها، ظرفیت و ترافیک، شرکت‌های هواپیمایی فعال، تجهیزات امنیتی، امکانات رفاهی و خدماتی هر کدام از آنها را ذکر کردیم.

در نهایت، باید گفت که هر سه فرودگاه از اهمیت بالایی برخوردارند. هر سه فرودگاه، از جمله فرودگاه‌های اصلی و بین‌المللی خاورمیانه به حساب می‌آیند. فرودگاه صبیحا، زودتر از فرودگاه امام و فرودگاه استانبول افتتاح شده است، هر سه فرودگاه خارج از شهر واقع شده‌اند و در فاصله حدود 40 تا 50 کیلومتری مرکز شهر قرار دارند، هر 3 فرودگاه، روش‌های رفت‌وآمد مشابهی برای دسترسی به فرودگاه و مراکز شهر دارند، فرودگاه امام و فرودگاه استانبول، دو باند فرود و برخاست آسفالتی دارند و فرودگاه صبیحا یک باند فرود در حال استفاده دارد. فرودگاه‌های امام خمینی و استانبول، در حال حاضر یک ترمینال فعال دارند که فرودگاه استانبول، ترمینال بزرگتری دارد. تعداد شرکت فعال مسافربری و باربری، تعداد مقصدهای پروازی و تعداد مسافر سالانه‌ی فرودگاه استانبول نسبت به فرودگاه امام و صبیحا بیشتر است.

هر سه فرودگاه، امکانات زیادی نظیر مراکز خرید، رستوران‌ها، هتل، کافی‌شاپ، اینترنت و سالن‌های انتظار و استراحت VIP را ارائه می‌دهند و دارای استانداردهای بین‌المللی امنیتی نظیر دوربین‌های مداربسته، کنترل تردد، اعلام حریق و سیستم‌های اسکن بدن و بار مسافر هستند.

سوالات متداول

1- هر یک از فرودگاه‌ها در چه سالی افتتاح شده‌اند؟

فرودگاه صبیحا در سال 2001، فرودگاه امام در سال 2004، و فرودگاه استانبول در سال 2018 افتتاح شده‌اند.

2-  کدام فرودگاه دارای بیشترین تعداد برج مراقبت است؟

فرودگاه استانبول نسبت به فرودگاه امام خمینی و فرودگاه صبیحا گوکچن، برج مراقبت بیشتری دارد.

3- چه تعداد پیست فرود و برخاست در هر یک از این فرودگاه‌ها وجود دارد؟

فرودگاه امام و فرودگاه استانبول، دو پیست فرود و برخاست آسفالتی دارند و فرودگاه صبیحا، یک پیست فعال و در حال استفاده دارد.

4- کدام فرودگاه از بین فرودگاه‌های امام و استانبول و صبیحا، تعداد مسافران سالانه بیشتری دارد؟

فرودگاه استانبول، تعداد مسافران سالانه‌ی بیشتری نسبت به فرودگاه امام خمینی و فرودگاه صبیحا گوکچن دارد.

5- کدام فرودگاه از بین فرودگاه‌های امام و استانبول و صبیحا بیشترین تعداد مقصدهای پروازی را دارد؟

فرودگاه بین‌المللی استانبول، تعداد مقصدهای پروازی بیشتری نسبت به دو فرودگاه امام خمینی و صبیحا دارد.

(5.00)
:
نظر خود را بنویسید
نظرات